Analiza konkurencji w SEO

Analiza konkurencji w SEO


Jedno z prawideł rynku mówi, że dobry konkurent nie jest wrogiem, a sprzymierzeńcem. Można tę myśl przenieść też na realia SEO. Konkurencja pozwala uczyć się i ulepszać naszą stronę, a także unikać powtarzania błędów popełnionych już przez innych. W niniejszym artykule przybliżę po co przystępując do opracowywania strategii pozycjonowania przeprowadzamy analizę konkurencji i na co trzeba zwrócić uwagę w jej przebiegu.

Po zidentyfikowaniu kluczowych konkurentów należy porównawczo przeanalizować:

  1. Widoczność i słowa kluczowe,
  2. Linki przychodzące,
  3. Podstawowe czynniki techniczne
  4. Treści i obrazy,
  5. Interface i ścieżkę konwersji.

Po co analizować konkurencję pod kątem SEO?

Niektóre strategie pozycjonowania są specyficzne dla danej branży lub konkretnego typu witryny. Już pobieżne przyjrzenie się stronom z tej samej branży może dostarczyć cennych spostrzeżeń i pomysłów – w dziedzinie funkcjonalności, zawartości, układu strony czy oferty.

Dogłębna analiza konkurencyjnych stron może ustalić z jakich rozwiązań korzystają i w jakim stopniu one się sprawdzają, skąd nasza konkurencja pozyskuje linki przychodzące, jakie błędy popełnia i jak możemy wykorzystać to na naszą korzyść.

Krótko mówiąc – jeśli coś działa dla konkurencji, może zadziałać również dla nas.

porównanie widocznosci semstorm

Identyfikowanie konkurencji

W analizie konkurencji uwzględniamy z reguły dwóch lub trzech największych konkurentów podanych przez klienta oraz przynajmniej drugie tyle stron zidentyfikowanych niezależnie, jako walczące o pokrywające się słowa kluczowe. Już na tym początkowym kroku docenimy użyteczność narzędzi takich jak SEMStorm czy Senuto, które szybko i w czytelny sposób pomogą ujawnić adresy stron wyświetlających się na słowa kluczowe, w jakie celujemy. Alternatywą jest manualne sprawdzanie stron wyników wyszukiwań dla interesujących nas zapytań i notowanie adresów stron, które prześcigają naszą w rankingach. Dla małych stron jest to żmudna, ale wykonalna praca. Natomiast dla dużych stron niezbędne jest sięgnięcie po jedno z wspomnianych narzędzi lub ich odpowiednik. Na podstawie tych dwóch źródeł (informacji klienta oraz analizy stron wyników) warto wybrać do analizy grupę czterech do dziewięciu stron, aby bliżej się im przyjrzeć.

Analiza widoczności i słów kluczowych

Jak wysoko konkurenci wyświetlają się dla fraz, na które chcemy pozycjonować naszą stronę? Na jakich frazach zbudowany jest ich długi ogon? Na jakie, potencjalnie interesujące, frazy strony konkurencji odpowiadają, a nasza jeszcze nie? Odpowiedzi na te pytania znaleźć pozwolą, podobnie jak wcześniej, narzędzia takie jak SEMStorm czy Senuto.

porównanie widzialności w senuto

Kluczowe jest tutaj zidentyfikowanie zapytań z potencjałem, dla których nasza strona nie wyświetla się wcale, a strony konkurencji tak. Pozwala to odkryć możliwe kierunki rozbudowy strony lub wskazówki co do optymalizacji istniejących podstron. Wykonywanie tego kroku bez specjalistycznych (płatnych) narzędzi graniczy z niemożliwością.

Analiza profilu linków przychodzących

W tym kroku wykorzystujemy narzędzia takie jak Majestic lub Ahrefs. Porównujemy arbitralne parametry domen (Domain Rating, Trust Flow) oraz ilość i jakość kierujących doń odnośników.  Podczas analizy profilu linkowego celem jest ustalenie rozbieżności profilu linkowego i wykorzystanie tej wiedzy na naszą korzyść. W rezultacie należy zebrać wszystkie wartościowe źródła potencjalnych linków, które teraz kierują tylko do stron konkurencyjnych i próbować z tych samych domen pozyskać odnośniki do naszej strony.

Porównanie domen Ahrefs

Analiza optymalizacji technicznej

Tego typu analizę trzeba przeprowadzić na odpowiedniej próbce podstron. Zawsze należy sprawdzić stronę główną, a do puli dorzucić także przynajmniej po kilka podstron z każdego istotnego typu widoków, jakie występują na stronie, a więc np. strony kategorii, produktów,  artykułów, kontaktowe czy listy z wynikami wyszukiwań.

Warto sprawdzić w jakim stopniu konkurencyjne witryny realizują podstawowe wytyczne odnośnie optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania odpowiadając sobie na podstawowe pytania:

  • Jak skonstruowane są tytuły, szablonowo czy indywidualnie?
  • Jak wykorzystywane są nagłówki H1, H2, H3?
  • Jak realizowane jest linkowanie wewnętrzne – jakie zastosowano rodzaje nawigacji, jakie moduły linkowania wewnętrznego?
  • Czy wykorzystywane są dane strukturalne? Jakiego rodzaju? Jak są implementowane i jakie wzbogacone wyniki prezentują?
  • Jakie są rozmiary obrazów? Czy strona korzysta z CDN? Czy tagi alt są zautomatyzowane?
  • Jaka jest szybkość strony?
  • Jak działa i wygląda ona na urządzeniach mobilnych?

Odpowiedzi na te pytania mogą pomóc zidentyfikować obszary, w których konkurencja ma przewagę, aby ją zniwelować, lub takie, gdzie niewykorzystany przez konkurenta potencjał możemy przekuć na przewagę po swojej stronie.

Analiza treści witryny

Nie jest tajemnicą, że ilość i jakość treści grają dużą rolę w walce o pozycje na stronie wyszukiwań. Dobra analiza konkurencji nie może pomijać tego aspektu. W ramach przeglądu treści również pracujemy na próbce przynajmniej kilku lub kilkunastu podstron. Koniecznie przeglądamy blog lub podobną sekcję informacyjną, jeśli strona takowe posiada. Na analizowanych podstronach zwracamy uwagę na podobne elementy, co we wcześniejszym kroku, jednak teraz sprawdzamy je pod innym kątem.

  • Jak umieszczane są słowa w tytułach? Jakie znaki dodatkowe są stosowane? Jak ułożone są słowa kluczowe? Czy niektóre słowa się powtarzają? Jakie formy są stosowane? Jak zapisywany jest brand?
  • Jakie słowa kluczowe umieszczane są w nagłówkach?
  • Jakie jest nasycenie słów kluczowych w treści?
  • Jak realizowane jest linkowanie wewnętrzne typu anchor text?
  • Jak zbudowane są strony informacyjne? Jak wyczerpujące są informacje? Czy treści wykorzystują śródtytuły, listy, wyróżnienia? Czy tekst jest wartościowy?
  • Jak optymalizowane są obrazy? Jakie mają rozmiary, tytuły, nazwy plików i tagi alt na przykładowej stronie?

Analiza UX

Każdej z podstron, które były naszymi próbkami we wcześniejszych analizach, warto również przyjrzeć się pod kątem lejka konwersji. Załóżmy, że oceniana podstrona jest pierwszą na jaką trafiliśmy z wyników wyszukiwań, spojrzyjmy na nią oczami użytkownika i zadajmy sobie kilka pytań.

  • Czy strona zawiera CTA? Czy jasno wynika z niej co trzeba zrobić by zrealizować cel?
  • Czy strony konkurencyjne oferują w tym zakresie rozwiązania, które wydają się bardziej atrakcyjne?
  • Ile kliknięć dzieli klienta od konwersji na naszej stronie, a ile na konkurencyjnych?

Analiza konkurencji SEO – rezultaty

Obserwacja jak rozmaite kwestie, należące do dziedziny optymalizacji pod kątem widoczności w wyszukiwarce, są rozwiązywane u konkurentów, może dostarczyć informacji przydatnych przy opracowywaniu i realizacji strategii dla naszej strony. Nie oznacza to, że warto bezkrytycznie kopiować metody najlepszego konkurenta. Dopiero całościowe spojrzenie na zestawienie wyników z takiej analizy może posłużyć do wyciągania wniosków.

Analiza konkurencji w SEO
5 (100%) 7 votes
Kategoria

+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny

Administratorem Państwa danych osobowych jest Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.
Pełna treść Polityki Prywatności