Bezpłatne wypromowanie bloga. Sprawdź, jak to zrobić!

Bezpłatne wypromowanie bloga. Sprawdź, jak to zrobić!


Kiedyś blog postrzegany był jako internetowy dziennik, później zaczął być wykorzystywany przez osoby dzielące się z daną społecznością swoimi zainteresowaniami czy hobby. Współcześnie blog jest niezastąpionym narzędziem dla znanych firm lub osób prowadzących jednoosobową działalność, pozwalającym na dotarcie do szerokiego grona odbiorców danych usług lub produktów. Jedynym problemem jest to, że w natłoku informacji dostępnych w sieci, trudno jest wypromować bloga na początku działalności. Jeśli masz problem dotarciem do nowych czytelników, przeczytaj nasze wskazówki i poznaj sposoby na bezpłatne wypromowanie bloga.

Początki bywają trudne, nie poddawaj się

Decyzja podjęta – zakładasz bloga. Piszesz swój pierwszy tekst, redagujesz go i po wielu godzinach pracy publikujesz. Kilka wyświetleń, jedno polubienie od znajomego. Nie poddajesz się, piszesz dalej. Drugi tekst, szybki proofreading i Twoje kolejne dzieło trafia do publikacji. Sytuacja wygląda podobnie, kilkanaście wyświetleń, udostępnienie przez mamę lub siostrę. Nadal masz nadzieję na sukces, więc publikujesz kolejnych kilka tekstów, angażujesz się tworzenie nowych treści i wymyślanie ciekawych tematów. Niestety nie przynosi to rezultatu, a Twój nastrój i motywacja do pisania drastycznie spada. Zastanawiasz się, co możesz zrobić lepiej, gdzie popełniasz błędy. Nie przejmuj się, nie Ty jeden spotykasz się z brakiem odzewu na swoje treści. Każdej minuty do internetu trafiają terabajty danych, nic więc dziwnego, że umieszczona przez Ciebie informacja nie trafia bezpośrednio do odbiorców. Aby tak było, musisz o to zadbać. W jaki sposób?

Wstępna promocja, czyli zadbaj o podstawy

Są rzeczy ważne i ważniejsze. Chcąc wypromować bloga, trzeba zadbać o każdą z nich. Jednak zanim zaczniesz promować swoje treści w internecie, upewnij się, że to, co publikujesz, jest warte rozpowszechniania i zostało przygotowane z myślą o konkretnych odbiorcach. O tworzeniu chętnie udostępnianych treści (tu link do wpisu) już pisaliśmy, ale warto przypomnieć podstawowe kwestie, takie jak:

  • Wybór grupy docelowej – pisanie do wszystkich odbiorców w internecie nie ma sensu. Wybierz konkretną grupę czytelników. Czy są to Twoi obecni lub potencjalni klienci? A może konkretna grupa wiekowa, zawodowa lub osoby o szczególnych zainteresowaniach? To cenna informacja!
  • Tworzenie treści wysokiej jakości – zanim zaczniesz pisać tekst, zrób research z prawdziwego zdarzenia i sprawdź, co pisze na ten temat konkurencja. Powołuj się na autorytety i sprawdzone źródła – w ten sposób tekst będzie merytoryczny i wiarygodny, a tym samym bardziej przyjazny algorytmom Google’a.
  • Odpowiednie grafiki – obrazy i filmy na blogu zdecydowanie podnoszą jego atrakcyjność. Ciekawe i przydatne infografiki zapadają w pamięć i są chętnie udostępniane przez użytkowników. Według danych IAB Polska człowiek zapamiętuje ok. 20% tego, co przeczyta i aż 80% tego, co zobaczy . Oznacza to, że aby Twoja marka była zapamiętana, musisz tworzyć własne grafiki, wykresy i oryginalne zdjęcia na bloga. Co więcej, treści wizualne mogą zwiększyć ruch na blogu, np. przez tekst alternatywny, który pozytywnie wpływa na SEO. Alty przyczyniają się również do zwiększenia dostępności bloga, co jest znaczącą funkcją podczas optymalizacji.
  • Budowanie relacji z użytkownikami – od samego początku dbaj o kontakt ze swoimi czytelnikami. Zadawaj im pytania w tekście, odpowiadaj na komentarze i słuchaj ich opinii. Lojalny czytelnik chętniej udostępni Twój tekst, co wpłynie na jego promocję w internecie.

SEO – podstawa promocji w internecie

O kwestię dotyczącą optymalizacji w wynikach wyszukiwania warto zadbać już na poziomie tworzenia treści. Teksty publikowane na blogu, oprócz wartości merytorycznej, powinny być również wzbogacone o frazy podbijające wyszukiwalność. Teksty zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych będą pojawiały się w SERPach, czyli w wynikach wyszukiwania. Zanim rozpoczniesz pisanie tekstu, sprawdź słowa kluczowe, tak aby zidentyfikować frazy o wysokiej wyszukiwalności i naturalnie wykorzystać je w tekście. Odpowiednia optymalizacja pod kątem SEO pomoże zwiększyć liczbę odwiedzin na Twoim blogu. O jakie zagadnienia SEO warto zadbać?

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Budowanie sieci linków prowadzących do witryny to skuteczny sposób na długoterminową strategię SEO. Linkowanie wewnętrzne pomaga promować inne artykuły ze strony. Wystarczy w nowo opublikowanym wpisie wykorzystać powiązane artykuły, dobrą praktyką jest też linkowanie najnowszego wpisu we wcześniejszych publikacjach. Dodając link do starych artykułów, sugerujesz algorytmom Google, że doszło do aktualizacji treści – uzupełnianie wpisów o nowe linki ma niebagatelne znaczenie dla procesu pozycjonowania. Na korzyść tego rozwiązania przemawia nie tylko promocja wpisów, ale także ułatwienie nawigacji wewnątrz witryny. Zewnętrzny linkbuilding, czyli zdobywanie odnośników z innych portali i stron, to ważny czynnik rankingowy, gdyż algorytmy Google uważają strony posiadające wiele linków za bardziej wartościowe. Warto zatem zadbać o to, by adres bloga lub konkretnego wpisu pojawiał się na jak największej liczbie stron.

Planer słów kluczowych

Jak zostało wcześniej wspomniane, zanim zaczniesz pisać artykuł, warto skorzystać z narzędzi umożliwiających wyszukiwanie słów kluczowych, np. Google Keyword Planner czy opcji dla specjalistów, np. Ahrefs czy Surfer. Z ich pomocą dobierzesz frazy związane z opisywanym przez Ciebie tematem, a także sprawdzisz jakie zapytania najczęściej wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę. Sprawdź też Google Trends, by dowiedzieć się, czy zagadnienie, jakim się zajmujesz, ma potencjał i jest chętnie wyszukiwane przez userów. Pisząc artykuły odpowiadające na zadawane przez użytkowników Google pytania, masz większą szansę na znalezienie nowych odbiorców.

Media społecznościowe – darmowa promocja marki i zwiększenie ruchu na stronie

Promowanie bloga przez social media to najlepszy sposób na pozyskanie nowych czytelników. Koniecznie umieść link do swojego bloga w opisach profili na mediach społecznościowych. Dzięki popularyzacji treści za pośrednictwem takich portali jak Facebook, Twitter, LinkedIn czy Instagram dotrzesz do nowych odbiorców. Jeśli napisałeś właśnie nowy artykuł, podziel się nim ze swoją społecznością. Za pośrednictwem mediów społecznościowych możesz też przypomnieć stary artykuł, a nawet zapowiedzieć nadchodzącą publikację nowego wpisu. Więcej o publikowaniu treści w social mediach znajdziesz tutaj.

Udostępniając treść promującą bloga na swoim profilu, zadbaj o jej atrakcyjność i dobierz ciekawą grafikę ilustrującą treść artykułu. W mediach społecznościowych to obraz wpływa na zatrzymanie uwagi użytkownika. Zadbaj o odpowiednią treść, nie powielaj tego samego tekstu na wszystkich platformach, tylko dopasuj ją do charakterystyki danego medium. Publikując na Twitterze wykorzystaj narzędzia do skracania linków typu Bitly – dzięki temu więcej znaków pozostanie Ci na treść zachęcającą do przeczytania artykułu. Swoje teksty możesz też promować w grupach tematycznych, które obecnie są mocno faworyzowane przez Facebooka. Merytoryczne artykuły odpowiadające na wątpliwości członków grupy będą z pewnością chętnie czytane przez użytkowników. Bierz udział w dyskusjach, udzielaj się w komentarzach i buduj pozycję eksperta w grupie. Dzięki temu inni użytkownicy, także ci nowi, będą chętniej klikali w udostępniane przez Ciebie treści.

komentarze rodzą komentarze

źródło: Raport z badania ankietowego przeprowadzonego przez Blox i Gemius

 

Fora i inne blogi branżowe

Promowanie bloga poza mediami społecznościowymi może przynieść równie wymierne skutki. Udzielając się na forach oraz portalach i blogach branżowych znacząco zwiększasz szanse na zyskanie nowych odbiorców. Jeśli tematyka Twojego bloga jest specjalistyczna, a zawarte w niej artykuły dedykowane ekspertom, warto udzielać się na forach i blogach innych specjalistów. Pozostawianie wartościowych i przydatnych komentarzy sprawi, że czytelnicy zauważą Twoją obecność i chętnie odwiedzą stworzonego przez Ciebie bloga.

Liczba komentarzy a popularność

źródło: Raport z badania ankietowego przeprowadzonego przez Blox i Gemius

 

Jak jeszcze mogę bezpłatnie promować swoją twórczość?

Poza korzystaniem z social mediów oraz branżowych portali istnieją jeszcze inne sposoby na promocję bloga:

  • Newsletter – prowadzenie bazy mailingowej i wysyłanie newslettera, w którym informujesz zainteresowanych odbiorców o nowościach to doskonała forma promocji. Jeśli tworzysz newsletter, koniecznie umieść w nim sekcję „Najnowsze na blogu” zawierającą linki do ostatnio utworzonych treści. Postaraj się o ciekawe, zachęcające opisy artykułów oraz atrakcyjne grafiki.
  • Link w stopce – decydując się na umieszczenie adresu bloga w stopce, zachęcasz odbiorców swoich wiadomości do odwiedzenia bloga. Adresaci z łatwością będą mogli kliknąć link, który automatycznie przeniesie ich do Twojej domeny.
  • Współpraca z influencerami lub specjalistami – nawiązanie współpracy z osobami uznanymi w branży to obiecująca okazja do promocji bloga. Oczywiście topowi influencerzy mogą nie być zainteresowani współpracą z początkującą marką, ale jeśli masz już utrwaloną pozycję w branży, możesz liczyć na to, że ktoś nawiąże z Tobą współpracę. Relacja z influencerem to współpraca na dłuższą metę, wybieraj więc osoby w pełni profesjonalne, które oddają charakter Twojej marki.
  • Posty gościnne na popularnych blogach – publikowanie artykułów na branżowych blogach jest wyjątkowo skutecznym typem promocji. Wiąże się co prawda z dodatkowym nakładem pracy, ponieważ wymaga od Ciebie stworzenia merytorycznego artykułu, co może być czasochłonne. Działania zakończone unikalną treścią gwarantują jednak link zwrotny do Twojej witryny.

Wykorzystaj sposoby na promocję bloga i bądź widoczny w branży

Brak czytelników i ruchu na blogu to problem, z którym spotyka się większość początkujących blogerów. Każdego dnia publikowanych jest 7 milionów postów blogowych , nie dziwi więc fakt, że Twój artykuł może zgubić się w nadmiarze danych. Mimo tego, aż 77% internautów regularnie czyta blogi, co zachęca do tworzenia nowych treści i zdobywania stałych czytelników. Warto pamiętać, że publikacja to dopiero połowa sukcesu. Aby cieszyć się poczytnym blogiem, trzeba prowadzić kompleksowe działania promocyjne. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci zwiększyć ruch na stronie i pozyskać nowych czytelników. Promocja bloga to całe spektrum działań, które należy podejmować od samego początku prowadzenia bloga.

 

Bezpłatne wypromowanie bloga. Sprawdź, jak to zrobić!
Ocena

+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny

Administratorem Państwa danych osobowych jest Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.
Pełna treść Polityki Prywatności