COVID-19 – co zrobić, aby pandemia nie zaszkodziła Twojemu biznesowi? 

COVID-19 – co zrobić, aby pandemia nie zaszkodziła Twojemu biznesowi? 


Obecna sytuacja na świecie związana z COVID-19 nie napawa optymizmem. Kto może, zamknął się w czterech ścianach własnego domu. Praca biurowa zamieniła się w powszechny #homeoffice. Akcja #zostanwdomu lub, w bardziej dosadnej wersji, #staythefuckhome zadziałała i teraz pracownicy wielu firm ubrani w eleganckie koszule i… spodnie dresowe pracują, prowadzą wideokonferencje, starają się zapanować nad koniecznością prowadzenia skutecznego biznesu z domu.

Jednocześnie wszyscy, z mniejszym lub większym przerażeniem, spoglądają na najnowsze doniesienia mediów oraz instytucji rządowych dotyczących koronawirusa.

Ogólnoświatowy kryzys jest faktem.

Szacowanie kosztów i strat jest w tej chwili wróżeniem z fusów.

Koronawirus wymusił nagłe zmiany w strategiach biznesowych większości przedsiębiorstwNiektóre branże, szczególnie te najbardziej wrażliwe na efekty pandemii, jak firmy lotnicze, turystyczne, gastronomia czy małe lokalne biznesy, szczególnie dotkliwie odczuwają jej skutki.

Poszukiwanie oszczędności jest absolutnie naturalne absolutnym imperatywem w kontekście przetrwania w najbliższych, niepewnych biznesowo miesiącach.

Czy jednak należy całkowicie rezygnować z działań promocyjnych w sieci?

Poniżej przedstawiamy najważniejsze powody, dlaczego, nawet w tym trudnym czasie, kontynuacja strategii marketingowych może nie tylko zniwelować skutki kryzysu, ale i przynieść duże korzyści dla biznesu.

Bieżąca sytuacja biznesu

Skutki szalejącej w Europie i na świecie pandemii wirusa SARS-CoV-2 są niestety niezwykle trudne do oszacowania. Całkowita rezygnacja z działań marketingowych może stać się jednak kolejnym, przysłowiowym gwoździem do trumny firmy.

Jeżeli Twój biznes ucierpiał już na skutek wirusa i nie masz możliwości w dalszym ciągu inwestować w rozwój firmy, nikt nie będzie Cię do tego zmuszał. Poszukiwanie oszczędności w trudnym czasie jest jak najbardziej logiczne.

Zastanów się jednak, czy warto zawieszać wszystkie działania marketingowe?

Globalne badanie sentymentu konsumentów przeprowadzonego przez grupę Kantar [1], pozwala wysnuć następujące wnioski: 

  • 78% konsumentów wybiera marki dbające o zdrowie pracowników.
  • 77% konsumentów oczekuje wsparcia w nowej rzeczywistości, również w odniesieniu do marek.
  • 75% konsumentów oczekuje od marek informacji o ich działaniach w walce z kryzysem.
  • 40% konsumentów jest przeciwna humorystycznemu przekazowi reklamowemu.
  • Zaprzestanie działań reklamowych przez najbliższe 6 miesięcy może spowodować nawet 40% spadek świadomości marki.
  • Jedynie 8% konsumentów uważa, że należy zaprzestać działań reklamowych.
Sentyment konsumentów podczas COVID-19

Sentyment konsumentów podczas COVID-19

Jeśli na przykład prowadzisz biznes, w którym obsługa odbywa się na miejscu, a w związku z zagrożeniem, pracownicy zmuszeni są do pozostania w domach, reklama lokalna zachęcająca do odwiedzenia Twojego biznesu rzeczywiście nie ma sensu.

Możesz za to wykorzystać inne modele reklamy do promocji swojej działalności.

Poprzednie kryzysy nauczyły nas jednego – brandy, które nie tylko nie ograniczały, a wręcz zwiększały wydatki na marketing w trudnych czasach (np. kryzys finansowy 2007-2009), w momencie ożywienia gospodarczego zyskiwały udział w rynku w tempie nawet dziewięciokrotnie szybszym niż wyciszona konkurencja [1].

Zaprzestanie działań marketingowych podczas COVID-19

Zaprzestanie działań marketingowych podczas COVID-19

Dlaczego nie warto rezygnować z działań marketingowych w czasach kryzysu?

Rezygnacja z marketingu jest decyzją, która może bardzo niekorzystnie odbić się na kondycji przedsiębiorstwa.

Powodów stojących za kontynuacją działań promocyjnych jest bardzo wiele.

Najważniejsze z nich przedstawiamy poniżej:

  1. Wszystkie firmy tracą obecnie klientów.
    Jeśli nie znalazłeś się w sytuacji, w której jesteś zmuszony do redukcji zatrudnienia, wykorzystaj mniej intensywne funkcjonowanie firmy do wykonania zaległych lub dotąd jedynie planowanych zadań. To doskonała okazja do wykorzystania potencjału kadry przedsiębiorstwa. W kontekście SEO – wprowadź odwlekane wcześniej zmiany optymalizacyjne na stronie i skup się na tworzeniu unikalnych treści.
  2. Pozycjonowanie to proces długofalowy.
    Jeśli zatrzymasz się teraz w działaniach SEO, ich efekty oddalą się w czasie, a po powrocie do normalności, najprawdopodobniej będziesz na słabszej pozycji od firm regularnie dbających o pozycjonowanie. Kontynuacja działań SEO pozwoli Twojemu biznesowi szybciej wrócić do generowania stałych, satysfakcjonujących przychodów i pozwoli szybko zapomnieć o koronawirusie.
  3. Przerwa w działaniach SEO może przełożyć się na utratę już wypracowanych wyników.
    Luka czasowa najprawdopodobniej spowoduje, że odbudowa widoczności Twojej strony będzie zdecydowanie bardziej kosztowna, niż jej stabilne prowadzenie. Jeżeli budżet SEO jest w tym momencie dla Ciebie zbyt dużym obciążeniem, możesz spróbować obniżyć czasowo nakłady na ten cel. Całkowita rezygnacja z SEO nie jest dobrym pomysłem. Pamiętaj, że SEO to długofalowe działania.
  4. Nikt nie wie, jak długo potrwa obecny stan.
    Pierwsze zarażenia w Wuhan odnotowano w grudniu, a całkowita kwarantanna miasta trwała 2 miesiące. Czy tak będzie w Polsce? Cóż, nikt nie potrafi przewidzieć przyszłości. W sytuacji niepewnego jutra, należy bezpiecznie lokować środki. Nawet jeśli dzisiaj bez problemu prowadzisz duże kampanie np. Google Ads, już za chwilę mogą one okazać się zbyt drogie. SEO jako możliwość na zwiększenie widoczności i dotarcia do potencjalnych klientów jest w tym kontekście stosunkowo tanią usługą, w której koszt pozyskania klienta maleje w czasie.

Co można zrobić, aby nie dać się biznesowo wirusowi?

Część działań marketingowych nie wymaga dużych nakładów pracy, czy środków finansowych. Niektóre jednak mogą powodować konieczność przebudowania całej strategii marketingowej.

W zależności od branży, możliwości działań będą się różniły od siebie, aczkolwiek wszystkie firmy zajmujące się między innymi dostarczaniem swoich produktów lub usług w sieci mogą skorzystać z naszych sugestii.

Bądź tam, gdzie Twoi klienci

Komunikacja w czasach społecznej kwarantanny to przede wszystkim dotarcie do użytkowników, którzy zamknięci w czterech ścianach własnych domów, coraz więcej czasu spędzają przed monitorem komputera lub przeglądają Facebooka na smartfonie. Najlepszym wskaźnikiem zwiększonego korzystania z zasobów sieci jest czasowe obniżenie jakości streamingu przez Netflixa [2].

W przymusowej izolacji najczęstszym towarzyszem każdego internauty jest Google.

Dlaczego tego nie wykorzystać?

Informuj swoich klientów o zmianach w sposobie działania, dostępności, specjalnych ofertach. Bądź widoczny tam, gdzie są Twoi klienci. Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, dopasuj swoją ofertę do aktualnej sytuacji – większość osób pracuje zdalnie, spędza czas z domownikami. Wykorzystaj tę szansę.

Stosuj proste komunikaty, neutralne w kontekście zagrożenia. Dodatkowe podgrzewanie strachu jest zdecydowanie niepotrzebne i źle odbierane.

Co możesz zrobić?

  1. Zmodyfikuj formułę płatności.
    Nie da się ukryć, że w tak niepewnym czasie, większość osób może obawiać się o zachowanie płynności finansowej, co przekłada się bezpośrednio na decyzję zakupowe. Odpowiedzią na te obawy może być wprowadzenie płatności odroczonych, systemów ratalnych, obniżek cen, specjalnych promocji. Dzięki temu masz szansę utrzymać stały poziom przychodów.
  2. Wprowadź dostawę bezkontaktową.
    Formy dostawy produktów są obecnie równie ważne, co sam zakup. Jeśli jeszcze nie posiadasz, wprowadź do swojego sklepu dostawy nie wymagające bezpośredniego kontaktu z innymi, jak na przykład dostawę do paczkomatów.
  3. Rozważ opcję darmowej dostawy.
    Nie bez znaczenia jest również możliwość obniżenia progu darmowej dostawy. Koniecznie przeanalizuj możliwości biznesowe pod tym kątem i zaproponuj klientom czasową darmową dostawę od niższej, niż dotychczas, wartości zakupu. A może na czas kryzysu wprowadzisz darmową dostawę dla wszystkich?
  4. Wydłuż czas na zwrot towaru.
    Nie zapominaj, że klienci mogą mieć obawy przed wizytą na poczcie. Przemyśl więc wydłużenie czasu na zwrot towaru. Obecnie perspektywa nadawania przesyłki na poczcie może być zbyt dużym narażeniem klientów na wirusa.
  5. Wspieraj akcje społeczne.
    Jeśli możesz, zaangażuj się w popularne akcje społeczne, np. #posilekdlalekarza. Wiele firm przebudowuje obecnie swoje linie produkcyjne, aby wesprzeć siły walczące z wirusem chociażby poprzez produkcję maseczek. Takie działania mogą znacząco wpłynąć na wizerunek Twojego brandu.
  6. Buduj pozytywną więź z klientem.
    Do zakupów zrobionych w Twoim sklepie dołącz kartkę z podziękowaniami za sposób dostawy w ramach akcji #zostanwdomu. Możesz także przygotować kupony rabatowe do wykorzystania w przyszłości lub vouchery, które umożliwią skorzystanie z danych usług w późniejszym terminie – ta ostatnia opcja sprawdzi się w przypadku salonów kosmetycznych, fryzjerskich, mniejszych kin itd.
Jak pomóc biznesowi podczas COVID-19?

Jak pomóc biznesowi podczas COVID-19?

Sposobów i pomysłów na to, aby utrzymać stały poziom przychodów w czasach kryzysu jest wiele. Możesz sugerować się naszymi propozycjami, wymyślić własne, podglądać konkurencję. Nie zapomnij jednak o tym, aby w każdym z tych przypadków poinformować Twoich klientów o zmianach czy ułatwieniach.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w działaniach marketingu internetowego w czasach zagrożenia koronawirusem, skontaktuj się z nami.

Wszyscy pracujemy w ramach home office, ale nadal skutecznie stosujemy lek na niewidzialność w Internecie!

 

[1] https://www.kantar.com/Campaigns/Covid-19-Barometer

[2] https://www.tabletowo.pl/netflix-youtube-niska-rozdzielczosc

COVID-19 – co zrobić, aby pandemia nie zaszkodziła Twojemu biznesowi? 
4.8 (95%) 4 votes

+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny

Administratorem Państwa danych osobowych jest Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.
Pełna treść Polityki Prywatności