E-commerce w oczach klientów.


W ubiegłym roku wartość rynku e-commerce w Polsce wyniosła 8,1 mld. zł, natomiast przychody sklepów internetowych wzrosły średnio o 73%. Tak imponująca dynamika wzrostu powoduje, że sklepy internetowe wyrastają w sieci jak grzyby po deszczu, stanowiąc często dodatkowy kanał dystrybucji obok sprzedaży tradycyjnej. Niestety nie zawsze za chęcią zysku podążają odpowiednie kompetencje i przygotowanie techniczne, o etyce i zwyczajnej ludzkiej uczciwości nie wspomnę…

Najlepszym i zarazem najsurowszym sędzią pozostają jednak klienci, którzy, wbrew obiegowym opiniom, wyczuleni są nie tylko na cenę produktów i formę płatności, ale doceniają przede wszystkim wygodę i możliwość zaoszczędzenia czasu. Konsumenci podkreślają także dostępność szerokich informacji o danym produkcie (nawet najlepsza ulotka dołączona do produktu nie zawiera takiej ilości informacji, jakie możemy znaleźć w internecie) oraz możliwość szybkiego porównania różnych ofert (bez konieczności robienia „kilometrówek” po centrach handlowych:)).

dlaczego robisz zakupy online?

Skoro wiemy już dlaczego Polacy lubią e-sklepy, sprawdźmy jak często je odwiedzają. Jak pokazuje wykres, największą grupę stanowią osoby dokonujące zakupów raczej rzadko – co kilka tygodni lub miesięcy. Stosunkowo liczne jest jednak grono klientów systematycznie, co kilka dni korzystających z oferty sklepów online. Wraz ze wzrostem dostępu do internetu oraz coraz większą liczbą uczciwych i solidnych firm ilość stałych klientów zapewne będzie wzrastała.

jak często korzystasz z oferty sklepów internetowych?

Sprzedawcy doskonale zdają sobie sprawę z ogromnego potencjału polskiego rynku, dlatego coraz więcej z nich stara się zbudować swój e- sklep według wyobrażeń klienta. Jak owe wyobrażenia o idealnym sklepie internetowym się kształtują obrazuje poniższy wykres.

idealny sklep internetowy

Osoba prowadząca lub zamierzająca prowadzić sprzedaż online powinna zwracać uwagę głównie na zarzuty względem sklepów internetowych, aby móc ustrzec się błędów, które mogą „rozłożyć” cały interes. Czynniki, które wpływają negatywnie na ocenę konsumentów, co w konsekwencji prowadzi do rezygnacji z dokonania zakupu (mimo wcześniejszego zaaprobowania produktu i jego ceny), to kolejno:

  • wątpliwa wiarygodność sklepu – 67%
  • konieczność podawania bardzo osobistych danych – 43%
  • brak informacji o terminie dostawy – 36%
  • uciążliwość samego procesu składania zamówienia – 36%
  • błędny nr telefonu- brak możliwości kontaktu – 36%
  • nie odpowiadająca forma płatności – 36%

Jak widać kluczową rolę odgrywa tutaj wiarygodność sklepu. W jaki sposób możemy wpłynąć na to, by była ona wysoka? Z odpowiedzią po raz kolejny śpieszą konsumenci, preferencje których ujęte są poniżej.

wiarygodność sklepu

Na podstawie tych opinii widać, że o wiarygodność wcale nie tak trudno, pod warunkiem oczywiście, że zachowujemy się fair w stosunku do klientów oraz do e- sprzedaży podchodzimy poważnie. Dotyczy to zresztą całego zagadnienia – profesjonalizm i uczciwość zawsze popłacają, dobra reklama i skuteczne pozycjonowanie 🙂 naszego interesu też będzie przydatna. Mimo, że internetowa anonimowość kusi i przyciąga wielu „niekompetentnych” sprzedawców kalających branżę – nie dajmy się „wrzucić z nimi do jednego worka”.

Źródło: Raport Internet Standard „E- commerce 2007”, II edycja, marzec 2008

E-commerce w oczach klientów.
Ocena

+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny

Administratorem Państwa danych osobowych jest Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.
Pełna treść Polityki Prywatności