Jak nadać nowe życie starej treści? – 10 pomysłów

Jak nadać nowe życie starej treści? – 10 pomysłów


Pozycjonowanie stron internetowych jest nierozłącznie związane z contentem. Unikalne treści stanowią ogromną wartość w budowie widoczności i ruchu na stronie. Jednak nawet najlepsze artykuły z czasem tracą na swojej aktualności i wymagają, przynajmniej częściowego, odświeżenia. W takiej sytuacji można zastosować metodę „na strusia”, a więc schować głowę w piasek i nie przejmować się coraz gorszymi wynikami generowanymi przez dotychczas wysoce jakościową treść. Można również spróbować poprawić wyniki. Co zrobić, aby uniknąć utraty ruchu z dobrych treści? Przedstawiamy kilka sposobów na odświeżenie contentu na stronie.

Recykling treści – stary content w nowym wydaniu

Nie da się ukryć, że poza tzw. evergreen content, treści na stronach www nie starzeją się jak dobre wino. Co więcej, użytkownicy zauważają, że niezmieniany tekst z czasem zaczyna „trącić myszką” i poszukują bardziej aktualnych informacji. Sytuacja ta może wywołać bardzo niekorzystny trend spadku ruchu i widoczności, co w konsekwencji doprowadzić może do utraty przychodów ze strony www. Warto zatem zakasać rękawy i zająć się weryfikacją treści na stronie oraz jej uaktualnieniem, zmianą, a nawet (w skrajnych przypadkach) usunięciem. Bazując na badaniach przeprowadzonych przez Orbit Media Studios na 1 067 blogerach, można wskazać, że odświeżanie archiwalnych postów blogowych stanowi coraz ważniejszą część strategii content marketingowych.

Wykres - jak często blogerzy aktualizują stare treści

Recykling contentu to działanie polegające na ponownym wykorzystaniu utworzonych już treści. Innymi słowy, jest to tworzenie nowego, wartościowego contentu, na bazie wykonanej wcześniej pracy. Zmiana i ponowna publikacja starych treści w nowej odsłonie pozwoli Twojej witrynie zatrzymać dotychczasowych użytkowników, a także dotrzeć do nowych potencjalnych klientów. Od czego zacząć odświeżanie treści?

Analiza treści na stronie

Zanim przejdziemy do sposobów na recykling treści, należy zdać sobie sprawę, że w przypadku contentu, ilość nie równa się jakości. Większość wpisów blogowych nie generuje ruchu z wyszukiwania. Przyjąć można, zgodnie z zasadą Pareta (80/20), że 80% ruchu na blogu generowanego jest przez jedynie 20% opublikowanych treści. W związku z tym należy dokładnie przeanalizować zarówno wartościowe pod kątem ruchu, jak i pomijane przez użytkowników wpisy, w celu określenia planu działań. Należy zatem przeprowadzić analizę archiwalnych treści na stronie i podzielić je na cztery obszary:

  • evergreen – treści poruszające kluczowe dla Twojego brandu tematy, będące zawsze aktualne i przyciągające stały, konwertujący ruch,
  • wartościowe – treści generujące dużo ruchu w obecnym kształcie, które po dodatkowej optymalizacji mogą przekształcić pozyskiwany traffic w konwersje,
  • z potencjałem – treści znajdujące się wysoko w wynikach wyszukiwania, ale nie generujące jeszcze zakładanego ruchu,
  • nieefektywne – treści bardzo słabo lub w ogóle nierokujące; artykuły, które należy poprawić w co najmniej połowie lub napisać od nowa.

W jaki sposób określić, które artykuły zaklasyfikować do poszczególnej grupy? W tym celu warto skorzystać z Google Analytics lub Google Search Console. Google Analytics w zakładce Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony pozwala zweryfikować, które podstrony generują największy ruch, a także sprawdzić, jak w stosunku do odsłon przedstawiają się inne miary, jak chociażby czas spędzony na stronie czy współczynnik odrzuceń. Może bowiem zdarzyć się tak, że podstrony z dużą liczbą odsłon posiadają bardzo niekorzystny bounce rate, a czas, jaki spędza na nich użytkownik, sugeruje, że nie zapoznaje się on z całością treści.

Analiza metryk dotyczących treści w Google Analytics pozwala precyzyjnie określić, które podstrony contentowe należy jedynie odświeżyć, a które zdecydowanie zmodyfikować lub napisać od zera. Analiza podstron pod kątem treści w Google Search Console opiera się na ocenie liczby kliknięć. Również na tej podstawie podzielić można content na wartościowy i przeznaczony do recyklingu.

Kolejnym elementem, niezwykle istotnym z punktu widzenia świeżości contentu, jest aktualność danych podawanych na stronie. Jeśli witryna prezentuje we wpisach blogowych dane dotyczące badań, pomiarów, statystyk etc., koniecznie należy zadbać o to, by informacje nie były przestarzałe, a zatem niezbędna jest aktualizacja treści wraz z pojawieniem się kolejnych danych czy nowszych analiz, na których bazują wpisy.

Odświeżanie treści to proces, który powinien być wykonywany cyklicznie. Nie jest on jednak równoznaczny z monotematycznością – wręcz przeciwnie. Skuteczny recykling contentu spełnia znaczącą rolę w pozycjonowaniu strony www. Umożliwia między innymi:

  • uporządkowanie treści na stronie,
  • zachęcenie robotów wyszukiwarki do ponownych odwiedzin witryny,
  • wykorzystanie różnorodnych form prezentacji treści,
  • zaspokojenie potrzeb informacyjnych użytkowników,
  • zwiększenie poziomu konwersji.

Kluczowym elementem, na który należy zwrócić uwagę, przeprowadzając recykling treści, jest adres URL wpisu blogowego. Powinien on pozostać bez zmian. Jego usunięcie spowoduje utracenie wszystkich dotychczas pozyskanych odnośników do podstrony, co może niekorzystnie wpłynąć na proces pozycjonowania serwisu.

Pomysły na recykling treści

Wdrażanie zmian w zakresie treści na stronie powinno odbywać się na podstawie analizy ruchu na konkretnej podstronie, a także zdrowy rozsądek. Nie ma bowiem sensu wprowadzać zmiany w treści, która przynosi wartość w postaci potencjalnych klientów. Dlatego też przed przystąpieniem do wdrażania modyfikacji w artykule, warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Jaki jest cel artykułu i w jaki sposób można go osiągnąć?
  • Co zmieniło się od czasu jego pierwotnej publikacji?
  • Jakie zmiany w analizowanym temacie wdrożyła konkurencja?

Mając przed sobą konkretny wpis blogowy, jego statystyki oraz odpowiedzi na powyższe pytania, które łącznie wskazują na konieczność odświeżenia treści, możemy pomyśleć o sposobach recyklingu contentu na podstronie. Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych sposobów na nadanie nowego życia archiwalnym treściom na stronie.

Optymalizacja pod kątem SEO

Każdy wpis blogowy powinien być poprawnie zoptymalizowany. Jeśli jednak archiwalny wpis wymaga dalszej optymalizacji, należy ją przeprowadzić. Dzięki temu artykuł może być jeszcze lepiej widoczny w wyszukiwarce.

Aktualizacja wpisu

Rzadko wyczerpujemy temat w całości. Dynamiczne otoczenie, rozwój technologii, trendy, badania – to wszystko i wiele więcej czynników powodują, że każdy artykuł można z czasem rozbudować o nowe, aktualne informacje. Bieżąca aktualizacja danych na stronie może pomóc w budowie wizerunku eksperta w danej dziedzinie, co ma duże szanse przełożyć się na większy ruch na stronie.

Infografika

Jeden obraz jest jak tysiąc słów. I to powinno wystarczyć jako argument za korzystaniem z infografik. Można do tego dodać, że około 90% informacji otrzymywanych przez nasz mózg ma swoje źródło w wizualizacjach. Wiele artykułów blogowych można bez przeszkód przekonwertować w ciekawe infografiki. Ich najważniejszą cechą jest przystępne i czytelne przedstawienie danych. Ponadto infografiki wyróżniają się łatwością dzielenia w mediach społecznościowych. Jeśli treści na stronie posiadają dane statystyczne, opisują zagadnienie w formie „krok-po-kroku” lub omawiają konkretne cechy danego tematu, warto przemyśleć wdrożenie infografik.

E-book

Wartościowa treść z kilku artykułów może posłużyć jako podstawa do utworzenia możliwego do pobrania ze strony po zapisaniu się do newslettera e-booka. Ten sposób recyklingu treści może być wykorzystany jako doskonały lead-magnet.

User-generated content

Ogromna wartość zadowolonych klientów dla budowy wizerunku i promocji serwisu jest niezaprzeczalna. Wykorzystanie opinii klientów na stronie internetowej to kolejny sposób na uaktualnienie treści. W opiniach znaleźć można jeszcze jedną istotną wartość – pomysły i inspiracje na kolejne treści.

Kurs e-mail

Nowi użytkownicy rzadko trafiają na starsze wpisy blogowe. Jeśli treści na stronie składają się na powiązaną ze sobą kolekcję artykułów artykuł na jeden temat, warto rozważyć przekształcenie ich w kurs mailowy i prezentowanie użytkownikom w cyklicznych przedziałach czasowych. To samo dotyczy bardzo rozbudowanych artykułów blogowych, które po podzieleniu na krótsze formy, mogą funkcjonować jako mailowy kurs na dany temat. W ten sposób można cyklicznie powiadamiać użytkowników o treściach składających się na dany cykl.

Pillar Page

Pillar Page to jeden zbiorczy, podsumowujący artykuł na temat poruszany w wielu wpisach archiwalnych (kompendium wiedzy). Cechą charakterystyczną PP jest zamieszczenie wielu odnośników do innych wpisów blogowych. Zaletą takiego rozwiązania jest również możliwość przeprowadzenia w Google Analytics badania przepływu zachowań użytkowników, czyli weryfikacji, które artykuły budzą największe zainteresowanie odbiorców.

Podcast i vlog

Na podstawie wielu artykułów blogowych można utworzyć różnorodne formy contentu obrazujące dane zagadnienie. Wśród możliwych do wykorzystania formatów prym wiodą vlogi oraz podcasty. Materiały audio oraz wideo wzbogacają treść wpisu blogowego. Pozwalają również dotrzeć do nowych użytkowników chętniej korzystających z tych form pozyskiwania informacji.

Porównania

Dużą popularność wśród użytkowników Internetu posiadają artykuły porównawcze. Wskazanie różnic między dostępnymi rozwiązaniami, subiektywna ocena wartości poruszanych zagadnień, analiza nowych propozycji pojawiających się na rynku w nawiązaniu do aktualnych, a także odniesienie do porównania wykonanego np. rok wcześniej, zachęcają do zagłębienia się w temat i zapoznania z materiałami archiwalnymi.

Sekcja FAQ (ang. Frequently Asked Questions)

Użytkownicy chętniej niż pochwałami, dzielą się problemami czy niezadowoleniem z produktu lub usługi. Warto dokładnie przeanalizować komentarze oraz korespondencję z klientami w celu przygotowania sekcji odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Pamiętać jednak należy o unikalności tego elementu. Kopiowanie treści może spowodować zjawisko duplikacji i zaszkodzić pozycjonowaniu.

Możliwości odświeżenia contentu blogowego jest wiele i jedynie od kreatywności i możliwości twórcy zależy, w którym kierunku pójdzie aktualizacja treści. Jeśli na stronie www opublikowanych jest wiele wartościowych artykułów, które nie generują ruchu, warto zastanowić się nad możliwościami, jakie daje recykling contentu. Jest to doskonały sposób na nadanie nowego życia starym, wartościowym materiałom.

Jak nie robić recyklingu treści?

Update contentu jest zadaniem wymagającym kreatywności, ale jednocześnie stosunkowo prostym do wykonania. Analizując blogi, często jednak spotkać się można ze swoistym „pójściem na skróty”. Warto zatem wiedzieć, czym nie jest recykling treści. Do działań związanych z odświeżaniem contentu z całą pewnością nie należy:

  • publikacja artykułu blogowego w niezmienionej formie na zewnętrznym serwisie,
  • udostępnianie starych wpisów w social media,
  • zmiana wyłącznie tytułu wpisu blogowego.

Powyższe działania mogą jedynie zaszkodzić pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Duplikacja treści, wielokrotna publikacja tych samych materiałów czy wprowadzanie robotów wyszukiwarki to nieetyczne metody, które szybko zostaną wykryte przez algorytmy Google.

Recykling treści a SEO

Prawidłowo przeprowadzone działania w zakresie odświeżania treści są ściśle związane z SEO. Każda treść na stronie wymaga odpowiedniej optymalizacji – zadbania o poprawną strukturę nagłówków, śródtytułów, grafik, atrybutów alt, wypunktowań etc. Jeśli w trakcie recyklingu artykułów zadbasz o poprawną optymalizację treści, możesz je wynieść na zupełnie nowy, nieosiągalny dotąd poziom.

Recykling treści powinien być prowadzony cyklicznie i oparty o analizę ruchu użytkowników na stronie. Jest to szczególnie ważne dla stron posiadających rozbudowane sekcje blogowe. Z całą pewnością wśród starych wpisów znajdą się takie, które przy niewielkim nakładzie pracy zaczną efektywnie pracować na wyniki osiągane przez stronę www. Recykling treści to element, który powinien być stałą częścią każdej strategii content marketingowej.

Jak nadać nowe życie starej treści? – 10 pomysłów
5 (100%) 1 vote

+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny

Administratorem Państwa danych osobowych jest Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.
Pełna treść Polityki Prywatności