preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Jak stosować linki nofollow?

Jak stosować linki nofollow?

Wiele osób, które dopiero  zaczęły swoją przygodę z pozycjonowaniem, spotyka się z pojęciem linków nofollow i linków dofollow. Różnice pomiędzy tymi dwoma typami linków nie zawsze są jasne, dlatego w tym artykule wytłumaczę,  czym są linki nofollow, czym różnią się od dofollow i jak prawidłowo je stosować.

Rola odnośników w pozycjonowaniu

Odnośnikami (inaczej – linkami) są hiperłącza prowadzące z jednej strony www do innej.

Istnieją dwa podstawowe rodzaje odnośników:

  • odnośniki wewnętrzne, czyli wskazujące inne podstrony tej samej witryny,
  • linki zewnętrzne, czyli wiodące do innych stron w sieci.

Profil linkowy domeny – definicja

Profil linkowy to inaczej zbiór zewnętrznych linków prowadzących do strony internetowej. Profil linkowy pozwala określić ogólną moc i autorytet domeny.

Linki a pozycje w Google

Według algorytmów Google – im więcej odnośników z jakościowych domen prowadzi do witryny, tym cenniejsza informacja znajduje się na stronie.

Jeszcze kilka lat temu jakość profilu linkowego strony można było sprawdzić w prosty sposób, mianowicie za pomocą wskaźnika PageRank, udostępnianego przez Google. Niestety, ten parametr nie jest już ogólnodostępny, a ocena jakości linków prowadzących do strony jest o wiele trudniejsza.

Linki do strony są tylko jednym z kilkuset różnych czynników, które wpływają na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Niemniej jednak, nadal odgrywają one istotną rolę w pozycjonowaniu.

Różnice między linkami nofollow a dofollow

Warto wiedzieć, czym różnią się linki dofollow i nofollow oraz jak wpływają na postrzeganie strony przez roboty wyszukiwarek.

Jak wyglądają linki dofollow i nofollow?

W HTML do stworzenia hiperłącza używany jest tag <a>. Pozwala on na dodanie odnośnika i może wyglądać następująco:

<a href="https://www.widzialni.pl/blog/znaczenie-linkow-nofollow-nie-zmienilo-sie-od-13-lat/">Znaczenie linków nofollow nie zmieniło się od 13 lat</a>

Za pomocą tego fragmentu kodu dodamy odnośnik do innego wpisu na naszym blogu, z linkiem zawierającym tekst (inaczej anchorem): „Znaczenie linków nofollow nie zmieniło się od 13 lat”.

Do kodu linku można dodać jeszcze kilka parametrów, które modyfikują jego wygląd, umożliwiają otwieranie w nowym oknie lub karcie przeglądarki albo określają zachowanie robotów wyszukiwarki.

Jednym z takich parametrów jest rel=”nofollow” dodawany do otwierającego tagu <a>.

Powyższy fragment kodu można więc łatwo zmodyfikować, aby otrzymać link nofollow:

<a href="https://www.widzialni.pl/blog/znaczenie-linkow-nofollow-nie-zmienilo-sie-od-13-lat/" rel=”nofollow”>Znaczenie linków nofollow nie zmieniło się od 13 lat</a>

W tym przypadku dodany atrybut nofollow powoduje, że podlinkowana strona (czyli inny wpis blogowy) nie otrzymuje mocy strony linkującej. Tego typu link jest potocznie zwany linkiem nofollow.

Nofollow a roboty wyszukiwarek

Różne roboty wyszukiwarek zachowują się inaczej podczas wykrycia atrybutu nofollow w kodzie strony:

  • Roboty Google nie przechodzą dalej po linkach nofollow i nie uwzględniają ich podczas szacowania pozycji serwisu w wynikach [1],
  • Robot Bing nie zawsze przechodzi po linkach nofollow, ale bierze pod uwagę ten link podczas obliczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania [2],
  • Roboty Yahoo przechodzą po linkach nofollow, ale – podobnie jak Google – ignorują je podczas obliczenia pozycji [3],
  • Roboty Yandexa przechodzą po linkach nofollow i uwzględniają je podczas określania pozycji w wynikach wyszukiwania [4].

Warto zaznaczyć, że pomimo tego, iż linki nofollow nie przekazują mocy strony i nie wpływają bezpośrednio na SEO, użytkownicy równie chętnie w nie klikają  Dzięki temu nawet linki nofollow generują dodatkowy ruch na stronie, co  może wpływać na pozycję stron w wynikach wyszukiwania [5].

Link dofollow działa odwrotnie od nofollow i pozwala na przekazywanie mocy linkowanym podstronom. Jest on sygnałem dla robotów wyszukiwarek informującym, że dana strona jest warta zaufania. Brak dodanego tagu nofollow jest jednoznaczny z linkiem dofollow.

Kiedy używać linki dofollow, a kiedy nofollow?

Należy unikać dodawania zbyt wielu odnośników dofollow w obrębie danej domeny. Nie wszystkie linki wychodzące poza domenę należy jednak oznaczać jako nofollow.

Sytuacje, w których zalecane jest użycie nofollow i dofollow zostały opisane poniżej.

Linki nofollow

Atrybut nofollow najczęściej jest stosowany w  następujących sytuacjach:

  1. Po pierwsze, w przypadku linków zewnętrznych prowadzących do innych domen, wtedy, kiedy nie chcemy ich pozycjonować.
  2. Po drugie, w przypadku linków wewnętrznych prowadzących do podstron, które nie mają wartości dla pozycjonowania. Każda witryna posiada strony, które muszą istnieć w strukturze, ale nie  mają żadnej wartości dodanej dla SEO. Są to na przykład podstrony regulaminu i polityki prywatności. Dzięki dodaniu atrybutu nofollow do linków wewnętrznych, nie przekazuje się im „mocy” linkowania. Dzięki temu, można przekierować ją na ważniejsze pod względem pozycjonowania podstrony, czyli na przykład strony kategorii.
  3. Po trzecie, w przypadku zmniejszenia spamu na stronie. Dodanie linku nofollow daje niewiele korzyści pod względem SEO. Zniechęca to potencjalnych spamerów, którzy często dodają komentarze z linkiem do własnej, pozycjonowanej domeny.

Innymi słowy, link nofollow najczęściej jest stosowany, gdy nie chcemy mieć „nic wspólnego” z linkowaną domeną.

Linki dofollow

Nie wszystkie linki do zewnętrznych domen warto oznaczać jako nofollow.

Link dofollow można stosować w przypadkach:

  1. Gdy chcemy zwiększyć ruch i „nagradzać” użytkowników za ich aktywność na stronie.
    Przykładem tutaj mogą być linki dofollow z wpisów blogowych lub wpisów gościnnych.
  2. W przypadkach cytowania innych źródeł.
    Jest to swojego rodzaju podziękowanie twórcom za wykorzystany materiał [6].
  3. Jako link do innych domen firmy.
    Często zdarzają się sytuacje, kiedy jedna firma ma kilka osobnych serwisów i odnośniki na głównej stronie firmowej wskazują także inne domeny. W takich przypadkach stosowanie atrybutu nofollow nie jest konieczne, gdyż zależy nam na pozycjonowaniu obu domen. We wszystkich pozostałych wypadkach należy dodawać ten atrybut do linków zewnętrznych.

Nofollow a stanowisko Google

Warto również zwrócić uwagę na jeden z ostatnich filmików na kanale YouTube Google WebMasters.

W tym materiale wideo, John Muller udostępnił informację, że Google lepiej ocenia domeny, które mają zróżnicowany profil odnośników wychodzących. Zaznaczanie wszystkich odnośników wychodzących poza stronę jako nofollow nie jest zalecane przez Google i może nawet zaszkodzić, gdyż podobny sposób linkowania zewnętrznych źródeł nie jest częścią naturalnego „ekosystemu” sieci web:

Jak zweryfikować, czy link jest dofollow lub nofollow?

Istnieje kilka możliwości sprawdzenia, czy link jest dofollow czy nofollow:

  1. Ręczne sprawdzenie.

Wystarczy wyróżnić link na stronie wskaźnikiem myszy, kliknąć prawym klawiszem i w wyskakującym menu wybrać „Inspect element” w Firefox i Safari albo „Inspect” w Google Chrome.

Brak atrybutu rel=”nofollow” albo dodany rel=”dofollow” w podświetlonej linijce kodu oznaczają link dofollow.

Przykład odnośnika bez dodanego atrybutu nofollow

Przykład odnośnika bez dodanego atrybutu nofollow

 

Przykład odnośnika z atrybutem nofollow

Przykład odnośnika z atrybutem nofollow

  1. Wtyczki do przeglądarki.

Istnieje wiele rodzajów wtyczek SEO zarówno dla Chrome jak i Firefox, które za pomocą jednego kliknięcia podświetlają odnośniki dofollow i nofollow. Oprócz podświetlania odnośników, podobne wtyczki mogą wyróżniać nagłówki na stronie, wskazywać kody odpowiedzi serwera i wiele innych rzeczy przydatnych podczas optymalizacji strony.

Przykład podświetlania odnośników za pomocą wtyczki

Przykład podświetlania odnośników za pomocą wtyczki

  1. Zewnętrzne serwisy i narzędzia, które pozwalają sprawdzić dodane linki dofollow/nofollow.

Aby je wykorzystać, wystarczy przejść na stronę narzędzia i wkleić adres analizowanej strony. Przykładem serwisu, który umożliwia sprawdzanie rodzaju linków może być SEO Site Checkup.

Podsumowanie

Linki nofollow są ważnym elementem pozycjonowania.  Warto oznaczać nimi domeny, do których nie mamy zaufania i których nie chcemy polecać. Należy jednak pamiętać, że oznaczanie wszystkich linków wychodzących poza stronę jako nofollow może zmniejszyć atrakcyjność domeny dla spamerów, ale również zniechęcić twórców jakościowego contentu.

Dobrą praktyką jest wykorzystanie linków dofollow podczas linkowania domen mających zaufanie użytkowników i oferujących ciekawe treści. Jeśli możemy „polecić” określoną stronę, warto rozważyć przekazanie jej części „mocy linkowania” z własnej witryny.

 

Źródła:

[1] https://support.google.com/webmasters/answer/96569?hl=pl

[2] http://www.betacompression.com/dofollow-nofollow-links-in-seo/

[3] https://www.searchenginejournal.com/how-google-yahoo-askcom-treat-the-no-follow-link-attribute/4801/

[4] https://alexeytrudov.com/web-marketing/seo/atribut-ssyilki-rel-nofollow.html

[5] https://monitorbacklinks.com/blog/seo/nofollow-links-seo-value

[6] https://www.searchenginejournal.com/use-nofollow-links/245241/

10
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    W link buildingu dywersyfikacja poprzez linki nofollow jest bardzo ważna. Mi się akurat wydaje, że google bierze w jakiś sposób pod uwagę linki nofollow. Osobiście uważam, że link = link.

  2. 4

    Chciałoby się powiedzieć nieoceniony artykuł. Podziwiam za wiedze i dogłębne wyłożenie tematu.

  3. 6

    Artem-bardzo fajny artykuł, gratulacje.

  4. 8

    Super wpis, więcej takich! 🙂

  5. 10

    Ciekawią mnie komentarze z użyciem formuły wydaje mi się lub pewność, że coś ma znaczenie lub nie. Algorytmy Google opierają się na AI, co oznacza, że systemy algorytmów uczą się na podstawie wielu parametrów wejściowych. Jakiekolwiek twierdzenie o pewności lub na poziomie wydaje mi się, niestety nie pasują do metodologii AI. Powyższe opinie są niepotwierdzone i nigdy nie będą właśnie ze względu na specyfikę zestawów Algorytmów stosowanych przez Google. Jedyne reversing engineering algorithm https://scholar.google.pl/scholar?q=reversing+engineering+algorithm&hl=pl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart. mogłyby „wypowiadać” się w tej kwestii 🙂 Nie mniej Google zakłóca dane co czyni ten proces nierealizowalnym. Szkoda strzępić język w tych SEO-wych tematach 🙂 na pradę 🙂

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony