preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Jak zdobyć subskrybentów newslettera? 7 skutecznych wskazówek

Jak zdobyć subskrybentów newslettera? 7 skutecznych wskazówek

Dobra komunikacja z klientem jest kluczem do sukcesu. Zadowolony konsument rozpoznający markę i utożsamiający się z nią, to potencjalne źródło kolejnych konwersji oraz bardzo ważnego elementu marketingu – poleceń wśród rodziny i znajomych. Jednym słowem – nic nie ma takiej wartości, jak klient, który docenia Twoje usługi i opowiada o nich innym.

Dróg, które pozwolą skutecznie budować i podtrzymywać dobrą relację z klientem jest wiele. Jedną z nich jest newsletter, będący jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych. Na czym polega jego siła?

Dlaczego warto prowadzić newsletter?

Powodów jest kilka, w tym jeden najważniejszych – aby stworzyć grono aktywnych odbiorców, czyli Twoich potencjalnych klientów, którzy przyczynią się do zwiększenia konwersji. Prowadzenie newslettera to doskonały sposób na bieżące informowanie subskrybentów o nowościach czy nadchodzących promocjach, ale także na podtrzymywanie kontaktu z czytelnikami, budowanie i zacieśnianie relacji. Dzięki cyklicznej komunikacji masz także możliwość pokazania swojej firmy „od kuchni” – klienci lubią wiedzieć, że za jakąś marką czy przedsięwzięciem stoją ludzie z krwi i kości, nie tylko bezosobowe hasła.

Docelowym efektem prowadzenia newslettera ma być zwiększenie ruchu na Twojej stronie i przyczynienie się do wzrostów sprzedaży – a na tym zależy chyba każdemu przedsiębiorcy. Jak jednak tego dokonać? Jak zdobyć subskrybentów i co zrobić, aby newsletter przyciągał i był skuteczny?

Czym jest newsletter?

Wiemy już jakie korzyści płyną z prowadzenia newslettera. Zanim jednak przejdziemy do omawiania tego, w

jaki sposób zdobywać subskrybentów, odpowiedzmy na pytanie, czym on w zasadzie jest. Odpowiedź jest prosta i intuicyjna – są to wiadomości wysyłane przez firmę drogą mailową do określonej grupy odbiorców. Mogą zawierać różne informacje, dotyczące na przykład nowej oferty, zmian w firmie czy bieżących promocji. Newsletter ma funkcję informacyjną i marketingową – ma budować i podtrzymywać relacje z klientem, zachęcając go do konwersji. Przypomina prenumeratę, nie ma jednak tradycyjnej, papierowej formy. Inaczej mówiąc – newsletter to Twoja bardzo cenna lista kontaktów.

Gdzie jest haczyk?

Jak już wspomnieliśmy, biuletyn rozsyłany jest do konkretnej grupy odbiorców. Jakiej? Takiej, która wcześniej sama się do tego przedsięwzięcia zgłosiła, dobrowolnie podając swoje dane. Wspomniany tu zwrot „dobrowolnie” może przysporzyć nieco trudności – nikogo wszak nie zmusisz do subskrybowania newslettera i zwiększenia liczby Twoich leadów.

Przy odrobinie dobrych chęci i podstawowej wiedzy możesz jednak skutecznie zachęcić do tego istniejących i potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Zapraszamy do lektury!

1. Dbaj o obecnych subskrybentów

Podobnie jak w wielu innych dziedzinach życia, także w przypadku kwestii newslettera, sprawdza się zasada, że liczy się jakość, a nie ilość. Ilość nie musi przekładać się na jakość – raz zdobyta liczba subskrybentów szybko się dezaktualizuje. Duża baza mailingowa nie musi skutkować zaangażowaniem odbiorców. Wymierny efekt przyniesie dopiero aktywna grupa czytelników. Co to oznacza dla Ciebie w praktyce? Przede wszystkim to, że w pierwszej kolejności powinieneś dbać o obecnych subskrybentów, zachęcić ich do klikania w linki, częste odwiedziny na stronie, a docelowo – zakupy. Dopiero w dalszej perspektywie powinieneś zacząć myśleć o strategiach na zdobycie kolejnych subskrybentów. Co zrobić, aby zatrzymać przy sobie obecnych czytelników?

Zadbaj o jakość newslettera

Zadbaj o spójność komunikacji. Postaraj się, aby kolejne wiadomości były utrzymane w podobnym stylu. Dbaj o jakość i unikalność treści – nie pisz o sprawach oczywistych. Zaskocz czytelnika, przyciągnij go czymś. Warto, abyś występował z pozycji eksperta – czytelnik, który wie, że przeczyta dzięki Tobie coś interesującego, dowie się czegoś nowego lub otrzyma odpowiedź na nurtujące go pytanie, zostanie z Tobą na dłużej. Pisz prostym, zrozumiałym, ale poprawnym i atrakcyjnym językiem. Pamiętaj, Twoja treść ma sprzedawać!

Postaw na personalizację

Zindywidualizowane treści zawsze działają na odbiorcę pozytywnie. Możesz zacząć od zwracania się do niego po imieniu. W celu personalizacji spróbuj użyć także danych dotyczących ostatniego zakupu klienta i nawiązać do niego w wiadomości, pisząc na przykład o podobnych produktach, które mogłyby go zainteresować. Bądź przy tym profesjonalny i rzeczowy. Innym sposobem na indywidualizację maila jest zwracanie się do klienta z perspektywy konkretnej osoby – nadawcą niech będzie Marek z firmy X, a nie bezosobowa firma X jako całość.

Wysyłaj teksty cyklicznie

Pamiętaj, aby wysyłać wiadomości regularnie, w powtarzalnym odstępie czasowym. Klient przyzwyczai się, że dla przykładu w co drugi czwartek dostaje od Ciebie ciekawą wiadomość. Cykliczna może być także tematyka – rozwijana w kolejnych częściach biuletynu. Zaplanuj 5 czy 10 wpisów dotyczących jednego tematu, jednak podchodzących do niego z zupełnie innej strony, zapowiadając jednocześnie ciekawe zakończenie – konkurs, rabat, upominek. Wiadomości wysyłać możesz także jakiś czas po dokonanym przez klienta zakupie. Ważne jest zachowanie regularności komunikacji.

2. Poznaj swojego klienta

Jeśli zrobiłeś już wszystko, aby zatrzymać i zainteresować swoim biznesem istniejących już subskrybentów, pora na kolejne kroki. Bardzo ważnym ruchem będzie określenie tego, kim właściwie jest Twój potencjalny klient. Warto poświęcić na to zagadnienie trochę czasu i energii. Stwórz tzw. buyer persona, czyli profil klienta. Na podstawie pogłębionego researchu, ankiet, wywiadów i analiz, naszkicuj kompleksowy obraz konsumenta, określ jego potrzeby i spróbuj dostosować do tego swoją komunikację. Pomogą Ci w tym zadaniu statystyki Google Analytics czy Google Search Console – narzędzia, które podpina się pod stronę internetową w celu gromadzenia określonych danych.

3. Przywitaj się

Przyłóż się do powitalnego maila. Badania wskazują, że większość biuletynów otwierana jest w początkowym okresie subskrypcji, później liczby te spadają. Dlatego tak ważne jest przykucie uwagi odbiorcy od pierwszego dnia, przekonanie go, że warto z Tobą zostać na dłużej. Zasygnalizuj w powitalnej wiadomości, co czeka czytelnika w kolejnych wydaniach, zaproponuj rabat, udostępnij e-booka czy link do webinaru, sugerując, że takie atrakcje będą zdarzały się częściej. Postaraj się, aby pierwsza wiadomość, była atrakcyjna, dynamiczna, zapowiadała klimat dalszej komunikacji. Bądź profesjonalny i ekspercki, ale postaw na swobodę i możliwie intensywne spersonalizowanie przekazu.

4. Zaoferuj wymianę

Zasada „coś za coś” sprawdza się w wielu dziedzinach życia – trudno zdobyć coś za darmo, niezbędna jest wymiana dóbr, usług lub informacji. W zamian za subskrypcję, która jest dla Ciebie dużą wartością, musisz coś zaoferować. Opcji jest sporo – ważne, żeby było to coś wyjątkowego, niedostępnego dla pozostałych klientów.

Promocja, czyli oszczędność

Przy tworzeniu strategii często korzysta się z propozycji rabatu, który klient otrzymuje po zapisaniu się do newslettera. Działać to może na zasadzie kodu promocyjnego na pierwsze zakupy. Taki kod możesz udostępniać swoim subskrybentom częściej (na przykład na wybrane weekendy). Pomyśl także o akcjach promocyjnych na konkretny produkt, dostępnych tylko dla czytelników newslettera.

Dostęp, czyli wiedza

Wymiana nie musi być jednak czysto finansowa – niech Twoją kartą przetargową stanie się wiedza, informacja ekspercka. Zaproponuj dostęp do pełnej wersji artykułu, e-book czy link do ciekawych treści, rozwiązań, dzięki którym czytelnik zdobędzie konkretną, potrzebną mu wiedzę. Subskrybent musi czuć się wyjątkowo, mieć świadomość korzyści i posiadania dostępu do świata niedostępnego dla innych klientów. Pokaż mu, że doceniasz jego zaangażowanie.

Konkursy, czyli wizja wygranej

Ciekawą propozycją może być także organizacja konkursów czy promocji, warunkiem których będzie zapisanie się na newsletter. Ważne, żeby akcja była wystarczająco atrakcyjna dla klienta i oferowała mu coś, czego potrzebuje. Tu powracamy do zagadnienia buyer persona i kwestii dogłębnego poznania potencjalnego klienta i jego oczekiwań.

5. Postaw na wartościowe treści

Aby pozyskać lead, musisz dołożyć starań, aby treści, które tworzysz, były wartościowe i interesujące dla odbiorców. Możesz pisać eksperckie artykuły na bloga, a pełen dostęp do nich, a co za tym idzie – wiedzy w nich zawartej, udostępniać po zapisaniu się na newsletter lub wymagać zalogowania. Do najbardziej atrakcyjnych treści należą te, które rozwiązują jakieś problemy, podpowiadają, radzą, dają wskazówki. Nie

zapominaj jednak, że klienta nie jest łatwo oszukać – rozpozna doskonale „lanie wody” i będzie rozczarowany brakiem odpowiedzi na pytanie postawione w tytule. Dbaj o bloga, pisz regularnie i atrakcyjnie. A jeżeli szukasz inspiracji na nowe treści, zajrzyj do tego wpisu.

Zaplanuj także intrygujące, dynamiczne posty w mediach społecznościowych – w nich także możesz od czasu do czasu zachęcić do subskrypcji newslettera.

6. Zadbaj o widoczność

Twoim celem jest zdobycie jak największej liczby subskrybentów lub mniejszej, ale wartościowej, składającej się z aktywnych, zaangażowanych czytelników. Żeby jednak czytelnicy mogli się do Ciebie zgłosić, zostawiając lead, najpierw muszą Cię znaleźć w internetowej otchłani. Konieczne jest zatem zadbanie o dobrą widoczność w sieci, która przełoży się na zwiększenie ruchu związanego z wyszukiwaniem. Możesz wspomóc się systemem reklamowym Google Ads i postawić na płatne wyniki wyszukiwania lub zwrócić się do agencji SEO, która zajmie się optymalizacją Twojej strony internetowej pod wyszukiwarkę. Jeśli Twoja firma nie jest widoczna dla Google, zdobycie subskrybentów będzie bardzo trudne.

7. Ułatw subskrypcję

Na koniec odnieśmy się do bardzo ważnej, a zarazem dość podstawowej kwestii – formularza zapisu. Sprawdź, czy jest on dobrze umiejscowiony, czy można go łatwo znaleźć, jest czytelny i rzucający się w oczy. Jeśli nie – koniecznie go wyeksponuj! Formularz może pojawiać się jako pop-up, czyli wyskakujące okno lub sidebar – na pasku bocznym. Postaraj się, aby był widoczny także na firmowym blogu. Atrakcyjnym rozwiązaniem będzie również spersonalizowany formularz kontaktowy, oparty na wiedzy o zainteresowaniach konsumenta. Postaw na czytelność, praktyczność i estetykę.

Newsletter – dobre praktyki

Kluczem do sukcesu jest regularne, systematyczne stosowanie się do wskazanych wyżej zaleceń. Nie wystarczy dbać o czytelników przez pierwszych kilka miesięcy, a potem odpuścić – jak pokazują statystyki, listy mailingowe szybko się dezaktualizują. Zainteresowany czytelnik zamieni się w czytelnika klikającego „usuń”, jeśli zaniechasz starań o przykucie jego uwagi. Spróbuj w dbaniu o newsletter odnaleźć element zabawy. Buduj szczerą relację z klientem i zainteresuj się poznawaniem go – jeśli uda Ci się nazwać jego potrzeby, oczekiwania, preferowany rodzaj komunikacji i dostosować do tego swój przekaz – jesteś na dobrej drodze do sukcesu!

1
Komentarz
Dodaj własny
  1. 1

    Dziękuję za garść przydatnej treści! Pozdrawiam!

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony