
Linkowanie wewnętrzne w pigułce
Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważnym elementem optymalizacji witryny, nie tylko pod kątem wyszukiwarek internetowych, ale także użytkowników. Niestety bardzo często potencjał odnośników wewnętrznych nie zostaje w pełni wykorzystany, a przecież poprawa ich struktury w obrębie danej domeny ma znaczący wpływ na jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Bardzo ważny jest fakt, że linkowanie wewnętrzne ma nie tylko duże znaczenie w całym procesie pozycjonowania witryny, ale także pozytywnie wpływa na odbiór strony przez użytkownika oraz sprawia, że może on płynniej poruszać się po serwisie.


Jakie korzyści niesie za sobą wdrożenie poprawnego linkowania wewnętrznego strony WWW?
Po pierwsze odpowiednio przeprowadzone linkowanie wewnętrzne pozwala na sprawniejsze poruszanie się robotów wyszukiwarek po całej strukturze witryny, dzięki czemu strona powinna poprawnie się indeksować. Po drugie, pozwala jasno ustalić hierarchię informacji na stronie dla wszystkich podstron w serwisie.
Ponadto poprawne linkowanie wewnętrzne poprawia użyteczność witryny – usprawnia i ułatwia poruszanie się po całej architekturze strony, pomaga w budowaniu ścisłych powiązań między frazami a kluczowymi podstronami oraz usprawnia przepływ Page Ranku („mocy” podstron) w obrębie domeny.
Optymalizacja linkowania wewnętrznego
Przeprowadzenie zmian w obrębie witryny jest zdecydowanie szybsze i o wiele łatwiejsze niż pozyskanie wartościowych linków z zewnątrz. Poniższe wskazówki to elementarz poprawnego linkowania wewnętrznego.
Najważniejsze zasady skutecznej optymalizacji linkowania wewnętrznego:
- Wdrażając linkowanie wewnętrzne pamiętaj, aby umieszczać jedynie poprawne adresy url podstron, czyli takie które zwracają nagłówek HTTP 200.
- Pamiętaj, aby podczas linkowania trzymać się stałej struktury adresów url. W przypadku adresu strony głównej, np. https://www.widzialni.pl/blog/ należy zawsze używać takiej samej struktury, zamiast chociażby: https://www.widzialni.pl/blog/php czy http://www.blog.widzialni.pl/.
- Każda z linkowanych podstron powinna posiadać tylko jeden odpowiadający jej adres url. Nie tworzymy zatem odnośników do podstron występujących pod różnymi adresami url, zawierających takie same treści. Problem takich powieleń można rozwiązać za pomocą adresów kanonicznych.
- Dobieraj tekst zakotwiczenia (anchor text) zgodnie z tematyką linkowanej podstrony. Ma to duże znaczenie podczas pozycjonowania witryny, ale również ułatwia użytkownikowi poruszanie się po serwisie.
- Linkując wewnętrznie artykuły staraj się dobierać tylko najbardziej powiązane tematy. Wykorzystaj użyte w treści frazy kluczowe jako anchor text. Linkowanie powiązanych ze sobą treści będzie miało wpływ na zmniejszenie współczynnika odrzuceń na danej podstronie.
- Linkowanie wewnętrzne wykonuj starannie oraz w sposób nienachalny dla użytkownika. Linki wewnętrzne powinny być widoczne, lecz nie mogą przysłaniać treści danego wpisu.
- Zadbaj o to, aby najważniejsze linki wewnętrzne w serwisie były wysoko w kodzie strony. Roboty wyszukiwarek analizują kod strony od góry, dlatego tak ważna jest jego optymalizacja.
- Zadbaj o to, aby odnośnik do strony głównej znajdował się na każdej podstronie serwisu, również na stronie błędu 404. Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie na każdej podstronie głównego menu witryny oraz logo z odpowiednim odnośnikiem.
- Zastosuj w obrębie swojej witryny dodatkową nawigację okruszkową (breadcrumb). Ścieżka nawigacji jest bardzo istotną kwestią podczas optymalizacji linkowania wewnętrznego. Dzięki ścieżce nawigacji roboty i użytkownicy witryny mogą, zgodnie z hierarchią danej witryny, przechodzić do zasobów nadrzędnych wobec danej podstrony.
- Opisz atrybutem rel=”nofollow” linki wewnętrzne prowadzące do podstron regulaminu, podstrony prywatności, warunków dostawy itp.
- Podczas wdrażania linkowania wewnętrznego z wykorzystaniem grafik zadbaj o poprawnie uzupełniony atrybut alt zgodny z zawartością grafiki.
Czy warto zatem stosować linkowanie wewnętrzne?
Zdecydowanie tak! Poprawne wdrożenie linkowania wewnętrznego w większości serwisów pozytywnie wpłynie na ich widoczność w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo poprawa struktury linkowania wewnątrz strony WWW to dobry sposób na dodanie „mocy” konkretnym podstronom.
Czy zatem warto? Przetestujcie i sprawdźcie sami.


A co z zasadą first link count? Dotyczy ona również linkowania wewnętrznego? Ma to wpływ przy pozycjonowaniu stron formowych gdzie każda podstrona ma odnośnik w menu.
Tak, zasada pierwszego linku dotyczy również linkowania wewnętrznego, gdzie anchory odnośników oraz ich kolejność powinniśmy dobierać ze szczególną precyzją.
Ad. 10. Jakie jest uzasadnienie takiego działania?
Uzasadnieniem jest, aby nie przekazywać pełnej „mocy” na podstrony, które nie zawierają wartościowej treści jak podstrona logowania lub rejestracji. Dodatkowo podstrony te powinny zostać zablokowane przed indeksacją za pomocą znacznika meta robots noindex.
Bardzo ciekawy artykuł. Wszystko ładnie usystematyzowane i wyszczególnione. Dodaję do ulubionych 🙂
Spotkałem się ze stwierdzeniem, że nofollow w linkowaniu wew. nie jest dobre.
Wszystko zależy od tego, gdzie oraz w jakich okolicznościach stosowany jest atrybut rel=”nofollow”.
Po co ten „nofollow”? W linkowaniu wewnętrznym blokujemy tym przepływ „link juice”, nie dostając nic w zamian, a te podstrony i tak mogą, a najpewniej zostaną zaindeksowane.
Właściwym będzie dla podstron o niskiej wartości dla wyszukiwarki dać atrybut noindex, ale pozwolić robotowi wędrować przez nie dalej.
Blokowanie indeksacji tych podstron za pomocą znacznika meta robots noindex jest wręcz wymagane. Natomiast sens użycia atrybutu rel=”nofollow” w obrębie odnośników prowadzących do podstron logowania, rejestracji lub polityki prywatności jest wtedy, gdy chcemy precyzyjnie ukierunkować „drogę” po której poruszać się będą Roboty chodząc po kolejnych podstronach serwisu. Wszystko jednak zależy od typu serwisu oraz jego ogólnej kondycji.