Marketing szeptany w Internecie – jak przeprowadzić kampanię?

Marketing szeptany w Internecie – jak przeprowadzić kampanię?


Co najlepiej działa na zyskanie posłuchu w hałaśliwym miejscu? Ściszenie głosu. Podobnie sytuacja wygląda w internecie. Jeśli pragniesz dotrzeć do nowych odbiorców, zastosuj szeptany marketing, który jest skutecznym i efektywnym narzędziem marketingowym.

Marketing szeptany polega na dotarciu do odbiorców za pomocą spontanicznego przekazu. Jego celem jest promowanie marki, produktu lub usługi przez internet. Prowadzenie działań w zakresie marketingu szeptanego, mimo zawartego w definicji „spontanicznego przekazu” musi być jednak dobrze zaplanowane. Tylko umiejętnie przeprowadzone, długofalowe akcje promocyjne mogą przynieść oczekiwany skutek. W innym przypadku rezultat może być wręcz odwrotny. Nachalne spamowanie treścią i nieudolne reklamowanie marki może skończyć się fatalnie.

Buzz marketing, bo tak w oryginale brzmi nazwa tego pojęcia, jest bardzo cenioną formą promocji ze względu na wiarygodność komunikatów. Dlatego osoby wykorzystujące marketing szeptany powinny stosować się do ustalonych zasad. Niestety bywa tak, że nawet ludzie z branży marketingu nie rozumieją tego pojęcia i utożsamiają marketing szeptany z działaniami spamerskimi na forach. Natomiast dobrze przeprowadzony buzz marketing może skutecznie wpłynąć na pozycjonowanie strony internetowej.

Naturalnie, wiarygodnie i pozytywnie, czyli jak szeptać, by dotrzeć do odbiorców

Głównym celem marketingu szeptanego jest promocja produktu, firmy lub usługi. Działania z zakresu buzz marketingu mogą być prowadzone jawnie przez ambasadora danej marki lub niejawnie, poprzez umieszczanie komentarzy na forach, blogach lub stronach tematycznych. W praktyce celem buzz marketingu jest wywołanie dyskusji o zaletach produktu czy marki wśród użytkowników i potencjalnych nabywców, w sposób niewymuszony i spontaniczny. Rezultatem tych poczynań jest spowodowanie wymiany opinii pomiędzy samymi konsumentami, zatem rola specjalistów od marketingu szeptanego ogranicza się do stymulacji użytkowników do rozmowy na konkretny temat. Dyskusja na forach, portalach społecznościowych czy porównywarkach cenowych jest naturalna i nie razi odbiorców, ponieważ nie są sztucznie nakłaniani do skorzystania z danej usługi lub zakupu produktu, ale mogą sami zadecydować o jego kupnie, na podstawie pozytywnych opinii.

Współcześnie siła rekomendacji oraz dobrej opinii innych konsumentów, jest jednym z najskuteczniejszych bodźców do zakupu danego produktu. Większość internautów przyznaje, że przed wyborem produktu czyta opinie dostępne w internecie, a kupujący kierują się rekomendacjami innych użytkowników.

Jak skutecznie przeprowadzić kampanię marketingu szeptanego?

Rozpoczynając przygodę z marketingiem szeptanym, warto zaplanować kolejne kroki i przygotować schemat działań. Pierwszym etapem powinno być przygotowanie bazy, czyli listy portali, stron i forów internetowych związanych z interesującą nas tematyką. Dalej warto zaplanować harmonogram wpisów oraz stworzyć konto użytkownika. Ważne, aby nie zaczynać swojej aktywności na forum od reklamy, ale zbudować odpowiednią historię profilu. Umieszczane przez nas posty powinny być związane z produktem i usługą, ale także tematyką forum. Komentarze muszą być oryginalne i wiarygodne, a także zgodne z regulaminem forum czy bloga. W żadnym razie nie powinno wstawiać się tego samego komentarza na różnych stronach – użytkownicy są uważni, a szukając opinii przeglądają różne strony.

Kolejna wskazówka dotyczy charakteru wpisu – nie warto przekłamywać i sztucznie wychwalać zalet, najważniejsze jest przedstawienie realnych plusów produktu. Umieszczając linki, wstawiajmy te odnoszące się do konkretnego artykułu lub usługi zamiast do strony głównej. Do często popełnianych błędów należy także nieznajomość tematyki promowanego artykułu oraz używanie niepoprawnego języka. Pamiętajmy, aby publikować posty na odpowiednich stronach, czyli takich, które są popularne wśród użytkowników oraz indeksowane przez Google.

Różne oblicza marketingu szeptanego

Istnieją różne sposoby na wykorzystanie buzz marketingu i nawiązanie interakcji z potencjalnymi nabywcami. By wzmocnić przekaz marketingu szeptanego, warto stosować działania uzupełniające i wspierające przekaz marketingu szeptanego, takie jak:

  • Brand blogging – czyli prowadzenie bloga firmowego – pozwala klientowi poznać działalność firmy, a także zbudować wizerunek eksperta w danej branży,
  • Cause related marketing – to marketing społecznie zaangażowany, który polega na udziale marki w akcjach charytatywnych lub wspieraniu szczytnego celu, np. przekazaniu części dochodów ze sprzedaży produktu,
  • Community marketing – promowanie marki na forach i grupach, starając się stworzyć społeczność oraz więź z danym produktem,
  • Evangelist marketing – wytwarzanie w konsumencie tak silnego zaufania do produktu lub marki, że z własnej woli poleca on je innym,
  • Product seeding – udostępnianie próbek produktów trendsetterom z grupy docelowej,
  • Viral marketing – działania mające na celu stworzenie kontentu, który będzie rozprzestrzeniał się wśród odbiorców wirusowo, rozpowszechniając brand i budując pozytywną świadomość marki.

Zalety internetowego buzz marketingu

Główne zalety marketingu szeptanego zostały wspomniane już wcześniej. Jest to oczywiście wysoka wiarygodność wśród klientów oraz skuteczność w promowaniu pozytywnego wizerunku marki. Dodatkowo marketing szeptany pozwala poznać zapotrzebowanie rynku, oszacować popyt oraz wesprzeć długofalowe efekty marketingowe. Do plusów należy także zaliczyć niski koszt reklamy przy jej bardzo dużym zasięgu. Marketing szeptany jest niezmiernie pomocny w pozycjonowaniu stron internetowych, ponieważ skutecznie zwiększa ruch na stronie internetowej firmy, co przekłada się na rosnącą sprzedaż. Co więcej, działania z zakresu buzz marketingu nie wymagają dużego nakładu pracy i oparte są na darmowych mediach społecznościowych, serwisach, blogach czy stronach internetowych. Jednak jego największą zaletą jest uniwersalizm – można go wykorzystać do promowania dowolnego produktu, usługi czy marki.

Dobrze prowadzony buzz marketing to skuteczne narzędzie, jednak nieudolne działania mogą odwrócić się przeciwko nam. Złe wykorzystanie marketingu szeptanego i nachalne promowanie brandu czy produktu sprawi, że marka zostanie odebrana jako nieuczciwa oraz odstraszy potencjalnych klientów. Dlatego wszelkie działania z zakresu buzz marketingu warto oddać w ręce specjalistów z branży SEO. Profesjonalna agencja przygotuje kampanię, która nada działaniom reklamowym firmy charakter spontanicznej i naturalnej aktywności użytkowników.

Marketing szeptany w Internecie – jak przeprowadzić kampanię?
5 (100%) 2 votes

6 Komentarze

Dodaj własny
    • 2
      Olga Trudnowska

      Może zdanie zostało źle sformułowane 😉 chodzi o to, że czasami na przyciągnięcie uwagi skuteczniejsze jest milczenie niż krzyk 🙂

    • 3
      Hania

      prosta sprawa, dobry przykład to przedszkole -dobry nauczyciel nigdy nie krzyczy żeby go usłyszeli wręcz przeciwnie czasem mówi szeptem gwarantuje Ci jest jak „makiem zasiał”

  1. 4
    Agnieszka Owczarzak

    Buzz marketing to sposób nie tylko dla wielkich firm pozycjonujących, ale także dla małego Kowalskiego prowadzącego sklep z parasolami. O ile nie przesadzi się z nachalnymi linkami, to buzz marketing może być bardzo skuteczny. Warto postawić przede wszystkim na jakość, a nie na ilość.

+ Napisz komentarz