semKRK #12 BIG – relacja

semKRK #12 BIG – relacja


W dniu 19.06.2019 odbyła się 12. edycja konferencji semKRK (krakowskie spotkanie pasjonatów SEM), na którą wybraliśmy się w składzie: Bartłomiej Speth, Radosław Wiliński oraz Daniel Pawlak.

Organizatorzy wydarzenia dla każdego uczestnika przygotowali zestaw startowy z drobnymi upominkami. Dla najbardziej aktywnych osób, które zadawały pytania podczas wystąpień prelegentów, zostały przeznaczone dodatkowe nagrody w postaci książek i magazynów branżowych.

Podczas 12. edycji semKRK wysłuchaliśmy kilkunastu gości, którzy dzielili się swoją wiedzą, opowiadali o nowych trendach w branży oraz odpowiadali na pytania uczestników. Poniżej przedstawiamy krótkie recenzje każdej z prezentacji.

Why & how to automate product ads on Google Search?

Stefan Chochlac – Project manager & Co-Founder at BlueWinston.com

Prezentacja Stefana Chochlaca rozpoczęła się od przedstawienia kilku statystyk. Na polskim rynku działa ponad 30 tys. sklepów internetowych, które generują obrót rzędu 50 miliardów PLN, przy czym wciąż powstają nowe realizacje tego typu. Na zagęszczającym się rynku znaczenie reklam w wyszukiwarce rośnie.

Według danych BlueWinston.com, użytkownicy, którzy obcowali z dwoma rodzajami reklam (zarówno PLA, jak i reklama tekstowa), konwertują o 90% częściej niż Ci, którzy widzieli tylko jedną z nich.

Stefan Chochlac przedstawił także ogólne zasady szablonowej automatyzacji kampanii dla produktów i ich grup produktowych w dużym sklepie internetowym, przy asortymencie liczącym tysiące produktów.

Kary Google – jak je usuwać oraz jak ich unikać?

Kaspar Szymański – SEO Director

Kaspar Szymański wyjaśnił, że powodów nakładania kar Google jest wiele oraz że istnieje przynajmniej kilka(naście) rodzajów kar w zależności od wyszukiwarki. Co ciekawe, kary mijają samoczynnie, jednak okres oczekiwania może być bardzo długi i trwać nawet kilka lat.

Kilka najważniejszych informacji z tego wystąpienia:

  • kara/filtr może być nałożona na całą domenę, subdomenę, osobne podstrony, katalog lub nawet osobny/pojedynczy plik,
  • każdy filtr od wyszukiwarki można usunąć/zdjąć poprzez działania naprawcze – nawet za pierwszym razem; wykonujemy zatem działania naprawcze i zgłaszamy prośbę o ponowne rozpatrzenie,
  • Google „wie” o tym, że strona była nafiltrowana w przeszłości – jeśli jednak kara została usunięta, nie wpływa to negatywnie na widoczność domeny,
  • kara nie zawsze jest jednoznaczna ze spadkiem ruchu w całej domenie – czasem są to spadki na pojedyncze słowa kluczowe.

Jak (o)szukać w Krakowie?

Paweł Gontarek – SEO Director w Fabryka Marketingu

Podczas swojego wystąpienia, Paweł Gontarek poruszył kilka ciekawych kwestii związanych z pozycjonowaniem lokalnym.

Poniżej przedstawiamy najistotniejsze wnioski z tego wystąpienia:

  • wyszukiwarka przedstawia różne wyniki dla zapytań z miastami (lub bez) oraz dla zapytań z mapką (lub bez),
  • planując pozycjonowanie lokalne dla miast należy dla każdej lokalizacji stworzyć osobną podstronę, np.:
    https://domena.pl/krakow
    https://domena.pl/poznan
    https://domena.pl/warszawa
  • każda z lokalizacji musi posiadać własną, odrębną wizytówkę w mapach Google; w wizytówce podajemy adres docelowy danej podstrony np. https://domena.pl/krakow,
  • w wizytówkach Google dodajemy pierwsze kategorie związane z najtrudniejszymi słowami kluczowymi na jakich nam zależy się pozycjonować.
  • warto, a wręcz należy, analizować wizytówki Google – dzięki nim możemy monitorować sezonowość witryn,
  • nie należy spamować słowami kluczowymi w wizytówce Google,
  • wypełniamy wszystkie możliwe dane w wizytówce,
  • opinie mają duże znaczenie – należy odpisywać na każdą z nich, nawet na te negatywne,
  • możliwe jest zakładanie wizytówek Google w miejscowościach, gdzie fizycznie firma nie ma siedziby – w takim wypadku należy użyć nowego numeru telefonu, Google nie będzie wysyłał wizytówki,
  • na samej stronie/podstronie dla danego miasta warto w treści opisać punkty charakterystyczne np. fryzjer warszawa trójkąt.

Pimp Yours Conversion Rate via Google Optimize. Case Studies oraz Tips And Tricks jak podnieść CR za pomocą testów A/B – Vol. 2

Bartłomiej Kaczmarczyk – SEM Specialist w sssem.Ninja Bartłomiej Kaczmarczyk

Bartłomiej Kaczmarczyk rozpoczął prezentację od omówienia nowości, jakie pojawiły się w Google Optimize. Następnie przedstawił kilka wyzwań, z jakimi miał do czynienia w pracy nad UX mobilnej strony jednego z klientów. Prelegent przedstawił także pomysły, jakie jego zespół opracował, aby osiągnąć layout strony wspierający konkretne CTA.

W podsumowaniu dowiedzieliśmy się, jakie pomysły były testowanie i jakie konkretne rezultaty przyniosły.

O ile większość testów skutkowała optymalizacją ze wzrostem konwersji rzędu kilku do kilkunastu procent, w jednym z omówionych przypadków zmiana umiejscowienia przycisku zwiększyła ją aż o kilkaset.

Dlaczego Google Analytics nie mówi prawdy o źródłach odwiedzin i jak to naprawić

Martyna Zastrożna – Analityk ruchu na stronie internetowej w Allegro

Martyna Zastrożna na co dzień pracuje w Allegro, a w swoim wystąpieniu poruszyła kwestię Google Analytics oraz tego, jak zliczany jest ruch na stronie i na czym polega błędne zliczanie wejść użytkownika.

Odwiedziny użytkownika na stronie, przypisywane są do określonej kategorii:

  • Paid Search – płatne wyniki wyszukiwania,
  • Organic Search – bezpłatne wyniki wyszukiwania,
  • Social – sieci społecznościowe,
  • Direct – wejścia bezpośrednie,
  • E-mail – medium ściśle pasuje do E-mail,
  • Referral – medium ściśle pasuje do odesłaniam
  • Display – reklamy displayowe,
  • Other – inne wejścia, które nie pasują do powyższych kategorii.

Prelegentka wspomniała także o tym, że podczas trwania kampanii, użytkownik który odwiedzi stronę za pierwszym razem, jest przypisany do jednej z powyższych kategorii, a kolejne jego odwiedzenia przypisywane są to tej samej kategorii – mimo że mogą pochodzić z innej. Jak z tym walczyć? Najlepszym rozwiązaniem jest skrócenie czasu trwania kampanii do minimum.

Toksyczna Floryda

Cezary Glijer – Head of SEO w K2 Precise

Wystąpienie Cezarego Glijera dotyczyło ostatnich zmian w algorytmie wyszukiwarki. Nie jest tajemnicą, że Google rocznie wprowadza kilkaset mniejszych zmian w algorytmie. W ostatnich miesiącach zmianie uległy jednak główne założenia algorytmu, co oznacza zupełnie nowe pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania.

Podczas prezentacji zaznaczono, że przy zmianach algorytmu nigdy nie powinno się działać pochopnie – często zdarza się, że strona „sama wraca” na poprzednie pozycje i przywraca poprzedni poziom ruchu. Warto również pamiętać, że zmiany algorytmu i spadki stron/pozycji to nie kary od Google – są to dwie odrębne sytuacje.

Podczas prowadzenia działań SEO należy skupić się na wersji mobilnej strony, w szczególności:

  • UX,
  • Page Speed,
  • nie przeładowywać strony reklamami,
  • dbać o wysoką jakość treści,
  • struktura dokumentów musi być zrozumiała zarówno dla Google jak i użytkowników,
  • ponad linią załamania musi znaleźć się odpowiedź na pytanie użytkownika,
  • należy zadbać o wiarygodność artykułów (imię i nazwisko autora, odnośniki do wykorzystanych w treści informacji).

Zmieniające się SEO – nowe sposoby podejścia do tego, co znamy

Damian Sałkowski – CEO w Senuto

Według Damiana Sałkowskiego odpowiedzialność w SEO rośnie. Kiedyś zmiany pod kątem pozycjonowania nie były tak duże jak obecnie. Budżety na pozycjonowanie zwiększają się, a tym samym rośnie odpowiedzialność za projekt. Warto zatem monitorować swoje działania i wykonywać testy SEO, aby regularnie sprawdzać płynność funkcjonowania wdrażanych rozwiązań.

Przydatne narzędzia w tym zakresie to Rank Science oraz Casual Impact. Pozwalają one na sprawdzenie wzrostu ruchu na stronie po wprowadzeniu zmian.

Przykłady tego, co można testować:

  • rich snippets,
  • szablony na stronach,
  • formaty meta danych,
  • umiejscowienie treści.

Zmiany powyższych czynników mogą nam pokazać, czy mają one wpływ na SEO na danych stronach.

Należy wystrzegać się powszechnych metod pozycjonowania, ponieważ są one mniej skuteczne. Powielanie rozwiązań wykorzystywanych przez tysiące, a nawet miliony użytkowników, sprawia, że algorytm wyszukiwarki zaczyna rozpoznawać pewne wzorce i zmniejsza efektywność ich działania. W prezentacji zaznaczono również, że stronie mogą zaszkodzić jedynie złe metody linkowania, nie same linki.

Que sommes nous? Ou allons nous?

Piotr Rudnicki – Principal Analytical Lead w Google

W dość żywiołowej – i nieco chaotycznej – prezentacji, Piotr Rudnicki, parafrazując tytuł obrazu Paula Gauguina, omawiał zmiany w środowisku pracy marketerów internetowych w ostatnich latach. Analizę rozpoczął od przytoczenia rozwiązań i narzędzi, których rola została zmarginalizowana (np. AutoTrack). Następnie przeszedł do omówienia tego, jak reklama w sieci wygląda dziś, skupiając się na ostatnich zmianach w Google Ads (np. analiza aukcji). Część wystąpienia została także poświęcona prezentacji CRMint – nowemu narzędziu od Google, które umożliwia płynną wymianę danych między różnymi usługami analitycznymi. Na zakończenie prowadzący podzielił się swoimi przewidywaniami co do przyszłości branży.

Czy kampanie YouTube rzeczywiście wpływają na wizerunek i rozpoznawalność marki?

Paulina Wiktorska

Paulina Wiktorska na początku swojej prezentacji wspomniała o statystykach, które odnoszą się do platformy Youtube – między innymi o tym, że znajduje się tam ponad 1 miliard użytkowników, co stanowi prawie 1/3 osób, które korzystają z Internetu. Z kolejnych przedstawionych statystyk mogliśmy dowiedzieć się, że ponad 81% firm wykorzystuje serwis do umieszczania w nim reklam i prezentowania swojej firmy. W serwisie tym wyróżnia się dwie główne kategorie filmów – krótkie, śmieszne filmy oraz reklamy produktów.

W dalszej części swojej wypowiedzi prelegentka omówiła kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) oraz Google Brand Lift – dowiedzieliśmy się, że już niedługo możemy spodziewać się Google Brand Lift 2.0.

Tworzenie vs optymalizacja treści w oparciu o dane

Sławomir Czajkowski – CEO w Surfer SEO

Sławomir Czajkowski w pierwszej części swojej wypowiedzi wspomniał o sposobach dzięki którym można szukać przykładowych tematów na bloga. Jednym z nich było zweryfikowanie większych portali takich jak Amazon, Quora itd. Tam możemy sprawdzić co jest aktualnie popularne i zobaczyć jaki temat warto poruszyć na blogu.

Prelegent opowiedział także o algorytmie TFIDF. Na podstawie narzędzia SurferSEO pokazał jak dobrze należy zoptymalizować treść w porównaniu z konkurencją. Wspomniał również o nowym edytorze, który został przygotowany i udostępniony w SurferSEO. Na koniec przypomniał, że treści to nie wszystko i należy pamiętać również o linkach.

Rozwój sklepu internetowego za granicą

Artur Strzelecki

Artur Strzelecki rozpoczął swą prezentację od przekonywania, dlaczego warto rozszerzać działalność sklepu internetowego na rynki zagraniczne. W merytorycznej części wystąpienia usłyszeliśmy jak organizować sklep internetowy, aby możliwie efektywnie wejść na nowy rynek. Prowadzący radził gdzie umieszczać obcojęzyczne wersje językowe strony, jakie elementy tłumaczyć w pierwszej kolejności, jakimi metodami zwrócić uwagę zagranicznego klienta, dlaczego warto rozważnie wybierać DNSy i jak przyspieszyć stronę dla użytkowników z innych krajów.

Bardzo rzeczowa i merytorycznie obfita prezentacja.

Krótka historia o kampaniach, które nie konwertują

Łukasz Chwiszczuk

Łukasz Chwiszczuk był ostatnim prelegentem, który wystąpił w środowe popołudnie na scenie w Krakowie. Przedstawił prezentację „Krótka historia o kampaniach, które nie konwertują”, a dokładnie skupił się na platformie YouTube.

Czy z reklam na YouTube można zarobić? Statystyki przedstawione przez Chwiszczuka pokazują, że taki zysk jest osiągalny.

Prelegent opowiedział także o tym dlaczego niektórzy aktywnie sprzedają za pomocą serwisu, a inni nie oraz o tym, co należy zrobić aby sprzedawać. Złota zasada to przyciągnięcie użytkownika na minimum 5 sekund filmu, który nie będzie od razu przedstawiał produktu. Reklama ma być zabawna, śmieszna, a według Chwiszczuka produkt warto reklamować dopiero w okolicy 25 sekundy. Powinniśmy dotrzeć do użytkownika w odpowiedni sposób – najczęściej odwiedzane kategorie filmu to nauka, kursy i rozrywka.

Podsumowanie:

Spotkanie odbywające się w Starej Zajezdni w Krakowie było bardzo merytoryczne i ciekawe. Prelegenci przekazywali w swoich wystąpieniach sporo cennych wskazówek. Dodatkowo istniała możliwość rozmowy z prelegentami w przerwach oraz poznania narzędzi przydatnych w codziennej pracy, z czego nasza delegacja skorzystała.

 

Zespół Widzialni.pl na semKRK #12 BIG

Zespół Widzialni.pl na semKRK #12 BIG

semKRK #12 BIG – relacja
4.8 (96.67%) 6 votes

1 Komentarz

Dodaj własny

+ Napisz komentarz

Administratorem Państwa danych osobowych jest Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.
Pełna treść Polityki Prywatności