Strona błędu 404


Ostatnio zadano mi pytanie dotyczące prawidłowej budowy strony błędu 404. W związku z powyższym postanowiłem napisać kilka zdań związanych z tym tematem.

Strona błędu 404 pojawia się użytkownikowi w momencie, gdy trafi na nieistniejący adres. Najczęściej do tego typu sytuacji dochodzi, gdy użytkownik wpisuje adres podstrony ręcznie w pasku adresu przeglądarki lub jeśli na stronie internetowej występują tak zwane puste odnośniki (czyli odnośniki prowadzące do nieistniejących adresów podstron).

Zdecydowana większość serwisów internetowych wykorzystuje jako stronę błędu 404 standardowy komunikat: “Nie można odnaleźć serwera”. Stosowanie takiego rozwiązania nie jest zalecane, ponieważ istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że użytkownik który zobaczy taki komunikat opuści naszą domenę.

Innym i bardzo powszechnym rozwiązaniem problemu strony błędu 404 jest przekierowanie użytkownika na stronę główną. Rozwiązanie to jest lepsze niż zastosowanie standardowego komunikatu “Nie można odnaleźć serwera” jednak może ono dezorientować użytkowników, a dodatkowo powodować kłopoty z pozycjonowaniem.

Jak więc powinna wyglądać prawidłowo przygotowana strona błędu 404?

Przede wszystkim powinna poinformować użytkownika o zaistniałym problemie oraz pomóc mu w jego rozwiązaniu. Dlatego też zaleca się, aby strona błędu 404 zawierała następujące elementy

  • Powinna zwracać nagłówek 404 – jest to informacja dla robota wyszukiwarki, iż jest to strona błędu, a nie zwykła podstrona serwisu
  • Nazwa firmy albo logo (element ten powinien być odnośnikiem do strony głównej) – uświadomi użytkownikowi na jakiej stronie się znajduje
  • Przeprosiny za wystąpienie błędu – poinformuje użytkownika o wystąpieniu problemu
  • Określenie możliwych powodów powstania błędu – dostarczy użytkownikowi informacji, które być może umożliwią mu samodzielne rozwiązanie problemu
  • Mapa serwisu – umożliwi użytkownikowi dotarcie do ważniejszych podstron serwisu bezpośrednio ze strony błędu 404
  • Wewnętrzna wyszukiwarka – umożliwi odnalezienie istotnych dla użytkownika informacji
  • Kontakt do administratora serwisu – ułatwi zgłaszanie błędów

Strona błędu 404 przygotowana w taki sposób z pewnością będzie pomocna dla użytkowników, którzy trafili na nieistniejący adres.

Strona błędu 404
Ocena

2 Komentarze

Dodaj własny
  1. 1
    Odporny

    Masz całkowitą rację, w ogóle się nad tym nie zastanawiałem, niezły sposób na zatrzymanie użytkownika na witrynie. Pytanie tylko czy już samo wyświetlenie się błędu go nie zniechęci. Tak czy inaczej warto spróbować. Dzięki, niezła notka.

  2. 2
    Mariusz

    To prawda, trzeba wykorzystywać każdą możliwość zatrzymania użytkownika na stronie. Strony błędu są bardzo częstym miejscem „wypływu” potencjalnych klientów. Z drugiej strony jednak, bardzo ważne jest, aby takie strony monitorować, a konkretnie mówiąc monitorować miejsca, z których przychodzą na nie użytkownicy. W tym celu bardzo dobrze sprawdza się Google Analytics – na naszym blogu proponujemy metodę śledzenia stron błędu 404 z wykorzystaniem tego narzędzia: http://bit.ly/hJiBFW

Skomentuj Mariusz Anuluj pisanie odpowiedzi

Administratorem Państwa danych osobowych jest Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.
Pełna treść Polityki Prywatności