preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Strona typu One Page – wady i zalety

Strona typu One Page – wady i zalety

One page to witryny, które składają się wyłącznie ze strony głównej i to na niej umieszczona jest cała treść. Wszystkie informacje, które zazwyczaj są podzielone tematycznie na kilku lub kilkunastu podstronach w przypadku one page umieszczone są w jednym miejscu.

Tego typu rozwiązanie ma swoje plus i minusy, o których warto wiedzieć podejmując decyzje o utworzeniu lub przebudowie strony firmowej. Każde z rozwiązań oferowanych przez developerów powinno być dopasowane do potrzeb klienta. Czy strona typu on page będzie dopasowana do Twoich? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Wady i zalety stron one-page

Technologia tworzenia stron internetowych idzie do przodu i projekty, które wydawały się nowoczesne kilka lat temu, dzisiaj mogą już wymagać odświeżenia. Trzeba być świadomym, że raz na kilka lat niezbędne będzie wprowadzenie kilku zmian w layoutcie, wszak zmieniają się trendy, powstają nowe technologie oferujące coraz więcej możliwości. W takim razie czy warto inwestować w stronę one page czy tego typu projekty są już przestarzałe?

Jednostronnicowe witryny przeżywały swój renesans kilka lat temu, ale to że dzisiaj tworzy się ich mniej nie oznacza, że wybór tego typu rozwiązania jest złym pomysłem. Jeżeli layout strony jest nowoczesny, a nam odpowiada one page nic nie stoi na przeszkodzie, by wdrożyć taki projekt. Warto jednak poznać jego wady i zalety

Zalety One Page

Zalety One Page

– Łatwa w obsłudze

Ze względu na prostotę rozwiązania obsługa stron one page jest bardzo prosta. Zwykle mamy możliwość edycji treści za pomocą prostego edytora, który pozwala w razie potrzeby na aktualizowanie informacji. Nawet jeżeli strona nie posiada ułatwiającego prace edytora, to zmiany w kodzie źródłowym są relatywnie proste. Nie mamy tutaj wielu zależności między różnymi podstronami i ilość linijek kodu jest dużo mniejsza. Nawet laik znający podstawy HTML poradzi sobie z edycją treści na stronie.

– Responsywna

Dzisiaj gdy już ponad połowa ruchu w internecie jest generowana przez urządzenia mobilne, każda witryna powinna być przygotowana do wyświetlania się na smartfonach czy tabletach. Oczywiście nadal zdarzają się projekty, które nie uwzględniają przeglądania strony w mniejszym rozmiarze, ale są to wyjątki. Ze względu na prostą budowę stron typu onpage, nie powinno być żadnych problemów z jej responsywnością. Nawet jeżeli developer zapomniał o tym aspekcie, to wdrożenie takiej funkcjonalności będzie zdecydowanie łatwiejsze na jednostronnicowej witrynie niż na dużym serwisie z wieloma podstronami.

– Minimalistyczna

Technologia pozwala nam na umieszczenie na stronie wielu dodatków i modułów, których głównym zadaniem jest prezentowanie możliwości danej technologii. Jeżeli pójdziemy w tę stronę może się okazać, że nasza strona ma niewiele wspólnego z UX, a użytkownik zanim dotrze do danych kontaktowych musi poczekać dobre kilka sekund na załadowanie się rozbudowanych animacji. W skrajnym przypadku możemy dręczyć odwiedzających zapętloną w tle piosenką. W taki sposób raczej nie zdobędziemy sympatii odwiedzających.

Strony typu on page z zasady są proste i idą raczej w stronę minimalizmu niż przepychu. Zresztą na jednej podstronie trudno będzie zmieści wiele funkcji, dzięki czemu strona nie będzie aż tak przeładowana technologią.

– Łatwa w obsłudze

Poruszanie się po stronie one page odbywa się zwykle w jednym kierunku – scrolujemy ją z góry na dół. Wszystkie informację są od razu dostępne i nie trzeba przeklikiwać się przez dziesiątki podstron w celu dotarcia do informacji. Dodatkowo jednostronnicowe witryny mają dodatkową nawigacje opartą o tzw. kotwicach – po kliknięciu w dany link jesteśmy od razu przenoszeni do interesującej nas sekcji.

– Szybka

niewielka ilość podstron plus niewiele niepotrzebnych dodatków i gadżetów równa się większej prędkości strony. Jeżeli dodatkowo niezbyt często uaktualniamy treść, to możemy wykorzystać technologie cachowania stron, która sprawi, że nasza witryna będzie się bardzo szybko ładowała zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

– Tania

Nie ma co kryć, że cena często jest ważnym czynnikiem podczas podejmowania decyzji odnośnie strony internetowej. Witryny one page wymagają zdecydowanie mniej nakładów pracy, a co za tym idzie ich cena jest niższa.

Wady One Page

Wady One Page

– Nawigacja po stronie

To co w większości przypadków może być zaletą, w złym projekcie potrafi przerodzić się w koszmar. Jeżeli nasz one page jest przeładowany treścią, dotarcie do danej sekcji może zająć trochę czasu i wymagać “przescrolowania” kilku ekranów. Dodajmy do tego nieprawidłowo działającą nawigację i mamy przed sobą prawdziwą katastrofę.

– Ograniczona widoczność

Ze względu na fakt, że witryna składa się tylko z jednej podstrony jej widoczność jest znacznie ograniczona. Jeżeli oferujemy szeroki zakres usług takie rozwiązanie może sprawić, że klientom będzie trudno nas znaleźć w wyszukiwarce. Konkurencyjne frazy i działalność na wielu obszarach wymaga dedykowanych podstron, które następnie muszą zostać zoptymalizowane, by z sukcesem walczyć o wysokie pozycje w Google.

– Mała czytelność

W przypadku strony typu one page z dużą ilością treści, może się okazać, ze są one mało czytelne dla użytkowników. Jeżeli na jednej podstronie umieścimy wiele informacji użytkownik może mieć problem z odnalezieniem tych, które go interesują. Zazwyczaj rozwiązaniem problemu jest nawigacja oparta na kotwicach, ale nie każdy projekt przewiduje takie rozwiązanie.

Jak pozycjonować One Page?

Strony typu ona page ze względu na swoją budowę są specyficzne i wymagają odpowiednich technik pozycjonowania. W przeciwieństwie do klasycznych serwisów, witryny jednostronnicowe ograniczają nas pod względem ilości treści oraz ilości fraz kluczowych na jakie możemy je pozycjonować. Z uwagi na to większy nacisk musimy położyć nie na ilość, ale jakość umieszczanego na stronie tekstu – zamiast kilkunastu tysięcy znaków, będziemy mogli umieścić zaledwie kilka akapitów opisu. Ważnej jest więc uważne przyjrzenie się tej treści pod kątem jej optymalizacji i nasycenia frazami kluczowymi.

Strony typu one page zazwyczaj nie należą do zbyt skomplikowanych i nie powinniśmy mieć do czynienia z dużą ilością błędów, jednak mimo wszystko zalecamy wykonanie audytu witryny. Jeżeli dysponujemy wyłącznie jedną podstroną musimy zadbać o to, żeby była ona zoptymalizowana w stu procentach. Pamiętając o najdrobniejszych szczegółach mamy szansę zyskać przewagę nad konkurencją.

Pozyskiwanie odnośników jest kolejnym ważnym elementem, który pozwoli walczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Dobra strategia link buildingowa będzie uwzględniała pozyskiwanie odnośników z różnych źródeł i na różne anchory, dzięki czemu zdywersyfikujemy profil linkowy domeny.

Strony typu one page mają swoje wady i zalety, które warto poznać przed podjęciem decyzji o danym rozwiązaniu. Warto również poprosić o radę developera lub agencję z którą współpracujemy – często mają oni wiedzę jak wygląda branża w której działamy i mogą podpowiedzieć na jaki typ strony najlepiej się zdecydować.

6
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Dobra strategia link buildinogwa Chyba nie tak sie pisze❓❓

  2. 3

    Mało treści ? Kolego u nas w firmie za granicą to książki na stronach piszą i jest ok 😉

  3. 5

    Ciężko jest wypozycjonować one page. Lepej strony z kilkoma podstronami sie pozycjonują jednak

  4. 6

    Wszystkie rozwiązania niosą za sobą jakieś wady oraz zalety. W wypadku stron typu one page do niepodważalnych zalet należy cena oraz przeważnie krótki czas realizacji. Jednak tego typu rozwiązania nakładają na specjalistę SEO wiele ograniczeń, które często są nie do pokonania, a przez co wyniki działań pozycjonerskich nie będą tak zadowalające. Zlecając utworzenie strony internetowej powinniśmy brać pod uwagę zarówno wady, jak i zalety i zastanowić się które są przeważające.

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony