Użyteczność, a pozycjonowanie stron


Co to jest użyteczność?

Użyteczność strony internetowej – według mnie – powinna być utożsamiana z pozytywnymi doznaniami użytkownika odwiedzającego daną stronę. Ma ona zwykle na celu ułatwienie nawigacji oraz usprawnienie dostępu do informacji zawartych na stronie np. poprzez poprawienie sposobu ich prezentacji.
Warto lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników oraz to czego oczekują i starać się wprowadzać ulepszenia w swoich serwisach.

Stosowanie rozwiązań, które spełniają oczekiwania użytkowników pozwoli na stworzenie swego rodzaju pomostu pomiędzy zadowoleniem odwiedzających stronę, a jej przyjaznością dla wyszukiwarek.

Użyteczność definiowana jest (według Jakoba Nielsena) jako atrybut jakości, który ocenia jak łatwy w użytkowaniu jest interfejs. Termin ten również odnosi się do metod poprawiania łatwości w użytkowaniu strony podczas procesu jej tworzenia. Można wyróżnić 5 komponentów jakościowych użyteczności:

  • Łatwość przyswajania i uczenia się przy pierwszym kontakcie z daną stroną. Jak szybko użytkownik jest w stanie wykonać podstawowe zadania przy pierwszych odwiedzinach na stronie?
  • Wydajność – kiedy użytkownik poznał już design. Jak szybko jest w stanie wykonywać zadania?
  • Łatwość w zapamiętaniu – gdy użytkownik odwiedza ponownie stronę po okresie czasu nie korzystania z niej. Jak łatwo jest mu odzyskać biegłość w korzystaniu z niej?
  • Błędy – jak wiele błędów popełniają użytkownicy strony? Jak poważne są to błędy i jak łatwo przychodzi im „odnalezienie się” na stronie po popełnieniu błędu?
  • Satysfakcja – jak wygodny i przyjemny jest design w użyciu?

Pozycjonowanie, a użyteczność strony.

Często myśląc o technicznych aspektach pozycjonowania oraz o tym jak osiągnąć wysokie miejsca nie bierze się pod uwagę funkcjonalności danej strony. W rzeczywistości proces pozycjonowania i optymalizacji witryny jest ściśle związany z procesem poprawiania użyteczności.

Przykładowe elementy użytecznych stron, które wpływają pozytywnie na pozycjonowanie:

  • Dobrze przemyślana, unikalna zawartość. Strona zawierająca pożądaną treść z pewnością będzie znacznie częściej linkowana. O wpływie linków przychodzących na pozycję strony wspominałem już wcześniej.
  • Trafne nagłówki i opisy – ułatwiają użytkownikom nawigację, a wyszukiwarce pomagają powiązać podstrony z odpowiednimi słowami kluczowymi.
  • Prosta w nawigacji struktura linków – przyjazna dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarek (może wspomagać indeksację strony).

Użyteczność i konwersja.

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach z pewnością zwiększa ruch na stronie. Jednakże wysokie pozycje strony oraz fakt, że posiada dużą liczbę odwiedzin nie zawsze przekładają się na pożądane działanie potencjalnego klienta czyli konwersję (np. zakup, rejestracja, odsłona strony lub pozostawienie danych). Często o tym czy klient dokona pożądanego działania na stronie decydują jego doznania po odwiedzeniu strony – czyli jej użyteczność. Na daną akcję mogą mieć wpływ:
– kolorystyka serwisu,
– szybkość ładowania serwisu,
– układ nawigacji,
– ilość czasu potrzebna do odnalezienia informacji,
– sposób przedstawienia informacji,
– budowa formularzy (np. ilość koniecznych do wypełnienia pól).

Osoby zainteresowane tematyką użyteczności zachęcam do zapoznania się z książką Steve’a Kruga pod tytułem:
Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych.

Użyteczność, a pozycjonowanie stron
Ocena
Kategoria

1 Komentarz

Dodaj własny
  1. 1
    Kate

    Musimy pamiętać, że wg google na pierwszym miejscu jest zawsze użytkownik. Dlatego należy umiejętnie dobierać strategie pozycjonowania.

+ Napisz komentarz

Administratorem Państwa danych osobowych jest Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.
Pełna treść Polityki Prywatności