preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Wady i zalety własnego zaplecza SEO

Wady i zalety własnego zaplecza SEO

Oczywistym jest, że każde rozwiązanie ma swoje wady oraz zalety. Zwłaszcza w bardzo szybko zmieniającym się świecie marketingu internetowego oraz pozycjonowania (SEO). Jak to wygląda w przypadku posiadania/budowy własnego dedykowanego zaplecza?

Poniższy wpis jest próbą udzielenia przystępnej odpowiedzi na postawione powyżej pytanie. Jest on jednocześnie kolejnym artykułem z cyklu O Zapleczach, w którym staram się odpowiedzieć na pytanie: Co to jest zaplecze SEO? w sposób zrozumiały dla osób, które nie zajmują się pozycjonowaniem.

Co jeszcze znajdziesz w tym wpisie:

Zalety własnego zaplecza SEO, czyli do czego jest potrzebne?

Na początku warto skupić się na zaletach takiego rozwiązania.

W jednym zdaniu można powiedzieć, że posiadanie dobrego zaplecza to ważny czynnik w drodze witryny do czołówki wyników wyszukiwania.

Posiadając nad zapleczami pełną kontrolę, można je dopasować do swoich indywidualnych potrzeb i bieżących trendów. Otrzymuje się także pełną gwarancję tego, że nikt bez naszej wiedzy nie usunie efektów dotychczasowej pracy w tym artykułów, jak i linków.

Cały proces budowy zaplecza wymaga sporo wiedzy, ale przede wszystkim zaangażowania i regularnej pracy, co dla wielu może być zniechęcające.

Warto jednak pamiętać, że własne zaplecza to długotrwała, długoterminowa inwestycja, która – dobrze prowadzona – może przynieść wymierne korzyści.

Czym dokładnie są zaplecza dedykowane?

Zaplecza dedykowane to strony/serwisy przygotowane dla konkretnej strony lub klienta.

Taka witryna zawiera linki wychodzące tylko i wyłącznie do strony pozycjonowanej (pomijając linki do social mediów, dostawców, partnerów itp.).

Jednym z przykładów naturalnych zaplecz może być blog ekspercki osadzony zewnętrznie (poza domeną strony głównej lub sklepu) lub dawna strona internetowa, która linkuje później powstały sklep.

Czasem zaplecza tworzone są od zera na życzenie klienta lub są przekształcane z dotychczas istniejących stron. Przykładowo: firma ma kilka stron o względnie zbliżonej tematyce i część z nich jest przekształcana na zaplecze dla strony najważniejszej – o największej widoczności lub wartości biznesowej klienta. Opcjonalnie, gdy pozycjonowanych jest kilka stron danego klienta, to pozostałe strony mogą być dla każdej z nich z osobna naturalnym zapleczem – zwłaszcza dla płaszczyzn / usług, których dana strona nie opisuje / nie oferuje.

Warto dodać, że powyższy przykład zaplecz naturalnych może przynieść dużo większe korzyści, jeśli każda ze stron jest osadzona na innej domenie, innym koncie hostingowym (najlepiej każda w innej firmie) a mniejsze, jeśli wszystkie z nich znajdują się na jednym (na przykład firmowym) serwerze. Właśnie dlatego opiekę nad stronami zapleczowymi i samo budowanie zaplecz warto powierzyć lub przynajmniej skonsultować z firmą pozycjonującą.

W skrócie, zaplecze SEO pomaga w następujących aspektach:

  • pozycjonowanie fraz kluczowych, które mają dużą konkurencję,
  • dywersyfikowania profilu linkowego pozycjonowanej witryny,
  • dodatkowa dywersyfikacja linków występuje w przypadku dedykowanego (własnego) zaplecza SEO, gdyż z racji pełnej kontroli nad nim jest ono całkowicie niedostępne dla konkurencji – w efekcie można pozyskiwać linki ze źródła do którego konkurencja nie ma żadnego dostępu,
  • wzmacniania marki poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności,
  • zwiększanie wiarygodności marki, wsparcie marketingu oraz PR,
  • wzmocnienie sprzedaży przez pozyskiwanie dodatkowego ruchu użytkowników z grupy docelowej na stronie poprzez przekierowywanie ze strony zapleczowej z wartościowymi tematycznymi artykułami do podstron docelowych (produktowych lub usługowych),
  • posiadanie własnego w pełni kontrolowanego medium, które może wspierać markę pod względem marketingowym, sprzedażowym, wizerunkowym, pozycjonerskim etc.,
  • uzyskanie dodatkowego źródła dochodu – na przykład poprzez emisję reklam na zapleczu, dodawanie artykułów sponsorowanych innych stron czy programy partnerskie.

Zalety zaplecza SEO – infografika

Zalety posiadania własnego zaplecza SEO

Zalety posiadania własnego zaplecza SEO

Jak linkuje się z i do zaplecza SEO?

Czy ustawia się odgórnie stałą częstotliwość linków pozyskiwanych w skali miesiąca?

Czy pozostają one na zawsze/na własność?

Tak i nie. W przypadku pozyskanych odnośników ze źródeł zewnętrznych powinny one pozostać – chyba, że w momencie ich pozyskiwania wydawca jasno określił, że link zostanie usunięty po, na przykład, 12 miesiącach. Dla takich odnośników można przyjąć, że prawdopodobnie pozostaną przynajmniej przez dłuższy czas (chyba, że wystąpią działania siły wyższej – awaria serwera, pożar serwerowni, atak hakerski, etc.).

Natomiast w przypadku linków pozyskanych z zaplecz danej firmy SEO lub agencji, prędzej czy później zostaną one usunięte (chyba, że ustalono inaczej – zazwyczaj za dodatkową opłatą i na określonych warunkach). Wynika to między innymi z kosztów utrzymania stron zapleczowych i tego, że „stare linki” do stron, dla których agencja już nie świadczy usług, zajmują miejsce, które można by wykorzystać do pozycjonowania innych stron.

Zazwyczaj nie usuwa się takich odnośników zaraz po zakończeniu umowy, ale po czasie (zależnym od polityki firmy lub innych ustaleń) na przykład po 3-6 miesiącach. Z tego względu warto posiadać własne zaplecza dedykowane, gdyż linków z nich wychodzących nikt nie usunie (o ile jest się właścicielem danej domeny i konta hostingowego i ma się pełne uprawnienia oraz własność do zarządzania stroną).

Wady własnego zaplecza SEO, czyli gdzie jest haczyk?

Posiadanie własnego zaplecza SEO ma też swoje wady.

Przede wszystkim nie ma się pewności, że tworzona strona/zaplecze odniesie sukces i będzie odwiedzana przez innych użytkowników. Zwłaszcza, że proces tworzenia mocnego zaplecza jest długotrwały i zasobożerny – może trwać kilka miesięcy jak i lat, co przy braku pewności, że ta praca przyniesie oczekiwane rezultaty sprawia, że taka inwestycja zdaje się być działaniem obciążonym dużym prawdopodobieństwem niepowodzenia, czyli może skutkować nieefektywnym wykorzystaniem zasobów własnego portfela.

Oprócz czasu potrzebnego do utworzenia własnego zaplecza, jego niewątpliwą wadą są koszty dodatkowe – takie jak:

  • koszt domen,
  • hostingi,
  • spersonalizowanie wyglądu stawianej strony (lub jej utworzenie),
  • optymalizacja stron,
  • zaplanowanie treści unikając kanibalizacji słów kluczowych,
  • przygotowanie treści,
  • zwiększanie widoczności domen/stron zapleczowych,
  • monitoring stron zapleczowych.

O ile w przypadku pojedynczej strony łączna suma kosztów nie jest aż tak astronomiczna, to prawie każde zaplecze powinno mieć też własne strony zapleczowe. Koszt należy zatem przemnożyć przez ilość stron wspomagających.

Do wymienionych elementów należy jeszcze doliczyć koszt pracy wykonawców oraz specjalistów, którzy przedstawią jak takie zaplecze należy przygotować. Warto to wziąć pod uwagę (przynajmniej konsultację w celu obrania strategii), gdyż indywidualne tworzenie zaplecz SEO bez wiedzy popartej doświadczeniem jest nie tylko czasochłonne, ale może też skutkować wykonaniem niskiej jakości stron. Wtedy, w najlepszym przypadku, środki (czas i pieniądze) zostaną zmarnowane lub, co gorsza, zaszkodzą pozycjonowanej stronie.

Podsumowując:

Tworzenie zaplecza SEO do najtańszych nie należy, w końcu polega ono na pozycjonowaniu dodatkowej strony/stron, a budżetowe pozycjonowanie nie jest skuteczne. Więcej o tym pisaliśmy już na naszym blogu w innym artykule: Tanie pozycjonowanie – czy może być skuteczne?

Koszty budowy zaplecza SEO

Ile kosztuje zaplecze SEO?

Trudno na to odpowiedzieć w prosty i jednoznaczny sposób, gdyż zaplecze SEO należy traktować jako inwestycję. To dzięki solidnemu zapleczu można poprawić pozycję swojej witryny i zwiększyć na niej ruch organiczny, który przełoży się na sprzedaż. Dodatkowo, dobrze wypozycjonowane zaplecze (szczególnie dedykowane / wyższego rzędu) samo prowadzi sprzedaż i generuje zyski lub przynajmniej uczestniczy w procesie zakupowym przekierowując ich do strony docelowej lub zbierając bazy do newslettera.

Ile zatem trzeba zainwestować w zaplecze SEO?

W zależności od branży i trudności fraz, koszty mogą się bardzo różnić, niemniej należy w kosztorysie uwzględnić następujące czynniki:

  • koszt domeny,
  • czas poświęcony na znalezienie i analizę domeny,
  • utrzymanie hostingu,
  • zaprojektowanie strony, której architektura informacji będzie logiczna i intuicyjna (np. zgodnie z liczbą Millera),
  • koszt (lub czas) budowy strony,
  • linkowanie z ogólnodostępnych źródeł w tym stosowanie alternatywy dla zaplecza seo – artykułów sponsorowanych,
  • koszt napisania artykułów na portale,
  • koszt publikacji artykułów na portalach,
  • koszt napisania artykułów na stronę,
  • koszty stałe związane z publikacją co miesiąc nowych treści,
  • audyt SEO strony,
  • optymalizacja strony pod kątem SEO,
  • monitorowanie strony i jej pozycji,
  • koszt grafik umieszczanych na stronie,
  • inne niewymienione elementy.
Koszty zaplecza SEO - elementy składowe

Koszty zaplecza SEO – elementy składowe

Podsumowane w ten sposób koszty inwestycji należy przemnożyć przez ilość stron, które są tworzone.

Nie każdy może sobie na taką inwestycję pozwolić – warto o tym pamiętać rozważając wybór czy zatrudnić firmę pozycjonującą czy freelancera – utrzymanie takich zasobów też kosztuje i nie powstają one w przeciągu kilku miesięcy.

Oczywiście budując zaplecze dedykowane z pomocą agencji SEO, lub po prostu pozycjonując swoją stronę w ten sposób, można ominąć etap  kosztownej i długoterminowej inwestycji i skorzystać z profitów z niej płynących dużo szybciej.

Czy agencje posiadają własne zaplecza SEO?

Tak, wiele agencji i firm pozycjonujących takie zaplecze posiada. Do tego takie zaplecze jest nieustannie powiększane i rozwijane (więcej stron, więcej domen, więcej podstron, więcej artykułów, większy zasięg).

Ponieważ rozwijanie i poszerzanie własnego zaplecza jest bardzo kosztowne i czasochłonne, nie każdy może sobie na nie pozwolić. Dlatego aspekt posiadania zaplecza jest jedną z głównych zalet agencji SEO/większych firm pozycjonerskich nad niezależnymi osobami (na przykład freelancerami) pozycjonującymi strony internetowe.

Co prawda, niektóre firmy korzystają ze źródeł zewnętrznych (innych zaplecz) i mimo że jest to bardzo rzadko spotykane, to warto zapytać, czy wspomniane przez daną firmę zaplecze jest własne (zbudowane na własnych zasobach) czy wypożyczane (kupowane linki).

Oczywiście w celu dywersyfikacji linków, to, że agencja SEO posiada własne zaplecze nie oznacza, że linkuje tylko i wyłącznie z niego. W wielu przypadkach korzysta się też z innych możliwości, aby zwiększyć ilość źródeł, z których pozyskiwane są linki.

Czy agencje posiadają zaplecza tematyczne?

Tak, zwłaszcza do „popularniejszych” branż, a dzięki temu, że cała baza zaplecz jest rozwijana, to także tematyka jest coraz bardziej spersonalizowana.

Oczywiście nie należy też popadać w przesadę z dopasowywaniem tematycznym dla bardzo wyspecjalizowanych dziedzin, dla których ilość odbiorców na rynku jest ograniczona. Wtedy często korzysta się z zaplecz pokrewnych tematycznie (najbardziej jak to możliwe) lub z zaplecz dedykowanych.

Trzeba pamiętać, że tematyka strony / zaplecza jest istotna, ale jest ona tylko jednym z branych pod uwagę czynników.

Wady i zalety zaplecza SEO – podsumowanie

Pojęcie zaplecza jest dość szeroko rozumiane i może w nim zawierać się ogół źródeł i odnośników zbieranych dla danej strony albo własne zasoby (źródła), z których można tworzyć linki do pozycjonowanej witryny.

Wielu pozycjonerów lub agencji posiada swoje zaplecza, z których korzysta i informacje na ich temat są jednymi z najpilniej strzeżonych informacji w agencji SEO. Buduje to zapleczom opinie wiedzy tajemnej, o której słyszał prawie każdy kto korzystał kiedykolwiek z usługi pozycjonowania, ale prawdopodobnie nigdy nie widział.

Znając już wady oraz zalety płynące z posiadania zaplecza SEO nasuwać się może pytanie: Jak zbudować zaplecze SEO? lub Jak zbudowane jest zaplecze SEO? Odpowiedzi na te pytania postaram się udzielić w kolejnym artykule z tej serii.

2
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Zaplecze ma same wady, jesli ktoś planuje długofalowe działania SEO, to powinien unikać jak ognia zaplecz. Moja opinię opieram na kilku faktach: bardzo łatwo je wykryć, są schematyczne, są bardzo często niskiej wartości, sa kosztowne. Algorytm zmienia się i tego typu taktyki działały 10 lat temu. Jes,t wiele bezpiecznych i sprawdzonych metod. Pozdrawiam

    • 2
      Krystian Grabianowski

      Bardzo dziękuję za komentarz. Jak najbardziej zgadzam się ze stwierdzeniem, że posiadanie zaplecza jest kosztowne, to nie podlega dyskusji. Celem całego cyklu O Zapleczach było i jest oddemonizowanie zaplecz samych w sobie i przedstawienie czym one są oraz co przemawia za ich posiadaniem, korzystaniem lub unikaniem.
      Tak jak Pan wspomniał, racja n-lat temu działało to o wiele lepiej, obecnie wymaga to o wiele więcej nakładów niż kiedyś i w wielu przypadkach może być nierentowne (tworzenie go samemu).
      Do tego sam algorytm zmienia się bardzo często i w niektórych przypadkach może istnieć konieczność usunięcia określonych odnośników. Przy pozyskiwaniu linków ze źródeł zewnętrznych usunięcie ich na pstryk bywa (a właściwie prawie zawsze jest) problematyczne. Natomiast przy posiadaniu lub korzystaniu z zaplecza dokonanie takiej operacji jest możliwe i dość szybko.
      Zgadzamy się także w kwestii tego, że oprócz (z wyjątkiem) zaplecz jest wiele bezpiecznych i sprawdzonych metod poprawiania widoczności (a w naszym przypadku widzialności :)) stron internetowych. Sprawa nie jest stricte zero jedynkowa i zależy zarówno od samej domeny, skali, podejścia i budżetu.
      I tak, przyjmując że mamy nową świeżą stronę, świeży brand i zaczynamy jej pozycjonowanie, to budowa własnego zaplecza na pewno nie była na szczycie listy TODO. Natomiast gdyby była możliwość w ramach realizacji usługi skorzystać z potencjału zaplecza innej firmy / osoby, to czemu nie?
      Pozdrawiam.

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony